Aktuelt

Xella utvider med digital avdeling

Rasmus Jensen (th.) sammen med BIM-manager Almir Hodzic. Sammen skal de utvikle Xellas digitale fotfeste i Skandinavia.

Xella utvider sin skandinaviske organisasjon, og investerer i en helt ny digital avdeling. – Målet er at vi om noen få år skal kunne håndtere alle større prosjekt digitalt i 3D.

Det sier Fredrik Johansson, CEO for Xella Skandinavia, i en pressemelding.

Digitalisering er kodeordet for fremtidens byggebransje. Avdelingen skal sette fart på vår digitale omstilling, gjennom å blant annet fokusere på raskere og mer eksakte beregninger av tilbud, sier Johansson.

Setter fart på digital omstilling
– Det finnes store tidsbesparelser og betydelig lavere risiko for å feile når prosjekthåndteringen tar utgangspunkt i intelligente 3D-modeller fra start til slutt. Den digitale omstillingen går fort i Skandinavia, og vi forventer oss at hovedparten av alle større prosjekt i 2025 prosjekteres digitalt. Det stiller store krav til at vi som leverandør holder oss på forkant, og at vi fortsatt kan hjelpe rådgiverne med å løse oppgavene deres effektivt, mener Johansson.

– Med vår nye avdeling setter vi fart på den digitale omstillingen. Blant annet gjennom å fokusere på raskere og mye mer eksakte beregninger av tilbud. Målet er å forberede vårt eget digitale landskap allerede innenfor få år for å kunne prosjektere samtlige oppgaver digitalt, sier han.

I spissen for den nye avdelingen står Rasmus Jensen, som de seneste årene har vært den drivende motoren for utviklingen av Xellas digitale fotfeste i Skandinavia.

– Det som skal lages i 2D som mengdeberegninger, utarbeidelse av monteringsplaner osv., vil fremover kunne gjøres med hjelp av intelligente 3D-modeller. Det sikrer bedre utnyttelse av ressursene, mener Jensen.

Sparer mange ressurser
– Det kommer til å skje en forenkling av hele tilbuds- og beregningsprosessen, med mye bedre ressursutnyttelse. Vi har inntil videre brukt 3D-modellen som verktøy for mengdeutvinning, men nå skal vi ta steget videre og ytterligere utvikle verktøy. Vi har allerede i år satt som mål at vi vil lage minst 10 prosent av det samlede tilbudsvolumet digitalt. Det svarer til ca. 300.000 kvm vegger, dekke og isolering. Det vil være med på å spare mange ressurser, både for kundene våre og oss selv, sier Rasmus Jensen.

– Planen er at alt vi gjør i 2D i dag, som blant annet mengdeberegninger, utarbeide monteringsplaner og så videre, skal i fremtiden få hjelp av 3D-modellene. Slik sparer vi både tid og minimerer feil. Vi vil ta bort den utbredte praksis som i prinsippet består av å ta intelligente 3D-modeller, gjøre dem om til PDF-filer og dermed ta bort intelligensaspektet. Og så senere sitte i 2D og tolke all data igjen, sier Jensen.  

Dette skal drives av Jensen, som Head of Department, og får selskap av prosjektingeniør Leif Skustad i Norge, beregningssjef i Sverige Ben Birouti, samt BIM-manager Almir Hodzici i Danmark.

– Bare fantasien setter grenser
– De digitale ambisjonene hos Xella slutter ikke med optimeringen av prosjektering og beregning som skjer internt. Konsernet er også i gang med implementeringen av det globale digitaliseringsprosjektet Blue.sprint, som i tillegg omfatter forberedelsene av en digital produktdatabase og optimering av forsyningskjeden via track & trace-systemer og prosjekttilpasset just-in-time levering. Det er nesten bare fantasien som setter grenser for hva man kan gjøre. I andre deler av Xellas organisasjon har man allerede kommet langt når det kommer til bruken av eksempelvis animasjoner, gjengivelser og VR, for å støtte både utvikling og undervisning. Derfor er det ingen tvil om at vi kommer til å fortsette å flytte grensene og utvikle nye måter å forbedre byggebransjen, sier Rasus Jensen avslutningsvis i pressemeldingen.