Vil redusere reisetiden mellom Oslo og Hamar

 
Vil redusere reisetiden mellom Oslo og HamarFra venstre: Einar Kilde (utbyggingsdirektør i Bane NOR), Stine Ilebrekke Undrum, prosjektdirektør Utbygging øst i Bane NOR), Mathias Fabich (daglig leder i PNC ANC), Gudmund Roen (daglig leder i Hæhre) og Bettina Gerti Gross (markedssjef PNC). (Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR).
Bane NOR og arbeidsfellesskapet Hæhre og PNC ANS har underskrevet kontrakt for bygging av InterCity-strekningen fra Eidsvoll nord til Langset. Kontrakten har en verdi på 2,2 milliarder kroner.

Kontrakten omfatter blant annet byggingen av 4,5 kilometer med nytt dobbeltspor, en kort tunnel, tre korte bruer, samt Minnevika jernbanebru på 836 meter. Dobbeltsporet vil redusere reisetiden mellom Oslo og Hamar.

Prosjektsjef for strekningen Venjar-Langset, Rønnaug I. Resset, ønsket velkommen.
 - I dag er vi rundt 65 mennesker som jobber med prosjektet. Det er en glede å få signert denne kontrakten, og nå gleder vi oss til å samarbeide med enda flere, sier prosjektsjefen i en pressemelding.

Dobbeltsporet Venjar-Langset, gjennom Eidsvoll, er en viktig brikke i Intercity-utbyggingen på Østlandet, som skal gi kortere reisetid, bedre punktlighet og plass til flere tog.

Utbyggingen skal bidra til at samfunnet når målene for miljøvennlig kollektivtransport og knutepunktsutvikling.

I Eidsvoll kommune er NCC Norge AS i gang med den ni kilometer lange strekningen fra Venjar til Eidsvoll nord. Denne kontrakten ble inngått i september 2018, og deler av strekningen skal tas i bruk høsten 2022. Parsellen fra Eidsvoll nord til Langset planlegges tatt i bruk høsten 2023.

Når dobbeltsporet står helt ferdig fram til Åkersvika ved Hamar i 2026, vil reisetiden Hamar-Oslo bli redusert til 55 minutter.

God respons
Kontrakten tildeles etter prekvalifisering av tilbydere og forhandlinger med de kvalifiserte.

- Vi er godt fornøyd med responsen i markedet etter at oppdraget ble lyst ut for andre gang. Vi har hatt et godt samarbeid med tilbyderne underveis i prosessen, opplyser prosjektsjef Rønnaug-Ingeborg Resset i Bane NOR. Med i konkurransen var arbeidsfellesskapet Hæhre og PNC ANS, NCC Norge AS og Veidekke Entreprenør AS. Sistnevnte leverte ikke tilbud.  

Stort omfang
Entreprisen er en flerfaglig utførelsesentreprise som også omfatter de jernbanetekniske fagene med unntak av signalanlegget. Kontraktssummen er på 2,2 milliarder kroner.
Entreprisen omfatter:

  • Brukonstruksjoner
  • Underbygning
  • Spor
  • Kontaktledning
  • Elkraft
  • Tele
  • Banestrømforsyning
  • Undervannsarbeider

På strekningen skal det bygges tre dobbeltsporede jernbanebruer og en driftsveibru:

  • Julsruddalsevja jernbanebru, totallengden mellom landkaraksene: 64,8 m
  • Sæterdal driftsveibru, totallengden mellom landkaraksene: 40 m
  • Minnevika jernbanebru, totallengden mellom landkaraksene: 836 m
  • Strandheim jernbanebru, totallengden mellom landkaraksene: 61 m

Det skal bygges to betongkulverter på strekningen:

  • Ved Sætre bygges en betongkulvert under de nye jernbanesporene
    Sætre kulvert: 47,8 m
  • På Kråkvålhalvøya legges jernbanen i kulvert under omlagt adkomstvei.
    Kråkvål jernbanekulvert: 80 m
 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår