Vil bygge ut Oslo på kunstige øyer

 
  • Kunstige øyer skal være sentrale i utviklingen av fremtidens Oslo, i følge Sweco. (Foto: Sweco)

    Kunstige øyer skal være sentrale i utviklingen av fremtidens Oslo, i følge Sweco. (Foto: Sweco)

  • Nesoddtangen blir sentral i fremtidens Oslo i følge Swecos fremtidsplaner for hovedstaden. (Foto: Sweco)

    Nesoddtangen blir sentral i fremtidens Oslo i følge Swecos fremtidsplaner for hovedstaden. (Foto: Sweco)

Forrige
Neste
 
Fire kunstige øyer med plass til cirka 150.000 mennesker, et undersjøisk T-banesystem og et elektrisk og førerløst transportsystem over bytakene. Sweco har utarbeidet visjonære planer som skal gjøre Oslo til en av de mest spesielle kystbyene i verden.

Vi har tidligere lest om spektakulære byutviklingsprosjekter med kunstige øyer i Dubai og geografisk fjerntliggende områder. Men dersom Sweco får det som det vil så vil dette bli virkeligheten også i Oslo. Nordens største rådgivende ingeniørselskap har nemlig laget sine helt egne planer for fremtidsutviklingen av hovedstaden vår. Planer de har kalt ”Oslo 2070 – Byen i Fjorden”.

Flytende kunstige øyer

Med sine ideer for by- og transportutvikling ønsker Sweco å gjøre Oslo til en av de mest spesielle kystbyene i Oslo. Sentralt i planene står fire flytende kunstige øyer med plass til om lag 150.000 innbyggere. Tre av øyene er tenkt i Bunnefjorden, mens den fjerne skal ligge utenfor Nesoddtangen. To av øyene vil bli på opptil fem kilometer. Alle øyene vil ligge sentrumsnært med tett forbindelse til Nesoddtangen og Oslo sentrum.

­– Vi ønsker med dette å fremheve hvordan fjorden bør brukes som en mulighet og ikke en barriere. Ideen vår er å bygge ut områdene Bygdøy, Nesodden og Holmlia, og la Nesodden gi rom til et nytt sentrum. Området vil da utgjøre den sørlige delen av en omfattende fjordring som igjen vil trekke det urbane sentrum litt lenger sørover ut i fjorden, sier Malin Andersson, prosjektleder for Oslo 2070.

Nesodden sentralt

I presentasjonen av visjonene skriver Sweco at urbaniseringen av Nesodden er et viktig ledd. Ved å plassere det nye sentrum på Nesodden vil det sammen med utbyggingen av den nye T-banen, gjøre flankene rundt Oslofjorden sentrumsnære.

I ”Byen i Fjorden” vil Holmlia bli et viktig knutepunkt og få en sentral plassering på ringlinjen mellom Nesodden sentrum og Oslo sentrum. Sweco legger opp til at det skal bygges flere store stasjoner, og at Majorstuen stasjon blir et viktig kollektivknutepunkt. De viser blant annet til den nye sentrumstunnelen som skal stå ferdig i 2030 på strekningen Majorstuen-Bryn, som vil åpne for høyere frekvens på både tog, godstrafikk og T-bane, og som vil sikre god fremkommelighet. Nesoddtangen stasjon vil betjene flere ringlinjer og bli et viktig knutepunkt i fjorden.

Bysentrum på øyene

Hver av de fire nye flytende øyene skal i følge Sweco ha sitt eget sentrum. Det skal være bruer mellom øyene, og et avansert grid-system med kjøretøyer eller såkalte poder. Podene er elektriske, førerløse og går langs dedikerte traseer. Podene går over takene og skal ha hyppige stoppesteder.

En ny undersjøisk T-banering vil knytte Bygdøy, Nesodden, Mortensrud og Holmlia sammen med resten av Oslo. Linjene vil være 20 meter under havoverflaten og ha fire spor, fordelt med to spor på både poder og T-bane.

Grønnere sentrum

– Vi ønsker at det tradisjonelle sentrum skal bli grønnere. Pod-biler og pod-busser, samt lett-transport-bruer vil underlette persontransporten i sentrum. Håpet er et billøst Oslo innenfor Ring 3, der pod-busser tar over ved sentrale innfartsårer, sier prosjektleder Malin Andersson.

 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Bygg Reis Deg 2017

Vis alle

  

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår