- Viktig med kontroll og vedlikehold av landets bruer

 
- Viktig med kontroll og vedlikehold av landets bruerBildet: Sporing av armering i betong med ultralydapparatet MIRA. (Foto: Kiwa) Nye metoder innen NDT gjør det mulig å inspisere beto
– Det er viktig å synliggjøre status og endring i status på bruene. Brueier, som gjerne enten er kommuner, fylkeskommuner, Staten eller Bane NOR, er både pålagt å gjennomføre årlige inspeksjoner og hovedinspeksjoner hvert femte år.

– Når det gjelder nye bruprosjekter ønsker vi å komme tidligst mulig med i prosessen, for å redusere risikoen for avvik under produksjon og montasje. Avvik medfører ofte høyere kostnader og at prosjektene tar lenger tid, derfor er alle tjent med at avvik ikke oppstår, forklarer Per Nossen som er forretningsutvikler i Kiwa, i en pressemelding.

Aldring og skader på konstruksjoner

Kiwa har tradisjonelt levert tjenester innen vedlikeholdsinspeksjoner, tilstandskontroller og skadeanalyser i forbindelse med betong, armering, overflatebehandling, korrosjon, sveis og sammenføyninger.
– På eksisterende anlegg er oppdragene ofte relatert til vurdering av aldring og skader på stål- og betongkonstruksjoner for å sikre anleggets funksjon. Våre inspektører kan bidra til å verifisere at brua fortsatt har den bæreevne, trafikksikkerhet, bestandighet og det visuelle uttrykket den ble prosjektert og bygd for. På grunnlag av dette kan det utarbeides preventive og korrektive tiltak, sier Nossen.

Internasjonale leverandører

I tillegg til de vanlige standardene, både nasjonale (NS) og internasjonale (ISO), har Statens Vegvesen også utarbeidet håndbøker med tilleggskrav.
- Kiwa har opparbeidet seg en god oversikt og inngående kjennskap til alle gjeldende standarder, håndbøker og prosesskoder som gjelder for bruprosjekter. Det er viktig at entreprenørene får med seg alle disse tilleggskravene slik at konstruksjonen blir i henhold til spesifikasjonene. Dette bidrar til at prosjektene blir gjennomført på en sikker og kostnadseffektiv måte, sier Jan-Arne Johansen som er teknisk inspektør i Kiwa.
Nye bruanlegg, særlig de store prosjektene, har ofte internasjonale leverandører.
- Dette kan gi ekstra utfordringer knyttet til de norske håndbøkene, derfor er det en ekstra trygghet å benytte Kiwas tjenester tidlig i prosjektet for å sikre at leverandøren følger håndbøkene og prosesskodene i prosjektet, mener Johansen.

Etterslep på vedlikeholdet

- Det er heldigvis sjelden det skjer ulykker knyttet til konstruksjonen på norske bruer, men det er sannsynligvis et betydelig vedlikeholdsetterslep på mange anlegg. Jevnlige inspeksjoner vil danne grunnlaget for vedlikeholdsplaner slik at vedlikeholdet kan tas fortløpende og før det oppstår farer, understreker Johansen.

– Jevnlige og grundige inspeksjoner gjør det også enklere å planlegge bruvedlikeholdet. Det er viktig av flere grunner, også rent bedriftsøkonomisk, siden det kan bli veldig dyrt å stenge bruer i forbindelse med reparasjoner og vedlikehold, avslutter Nossen.
 

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår