Utvikler verdens første hybride betongpumpe

 
Utvikler verdens første hybride betongpumpeBildet: Når Bauma, Europas største utstilling for bygg- og anleggsbransjen, åpner dørene i München mandag, vil verdens første hybride betongpumpe bli presentert.
Betong Øst og Nordic Concrete Group har gått i bresjen for å utvikle verdens første hybride betongpumpe.

– Utslippsfrie byggeplasser er i vinden som aldri før, og vi er stolte over at vi lanserer en verdensnyhet sammen med italienske Cifa, sier Erik Veiby, daglig leder i Betong Øst i en pressemelding

Stor oppmerksomhet

Når Bauma, Europas største utstilling for bygg- og anleggsbransjen, åpner dørene i München mandag, vil verdens første hybride betongpumpe bli presentert. Med støtte fra Enova har Betong Øst og Nordic Concrete Group samarbeidet med det italienske selskapet Cifa om å utvikle verdensnyheten. Jens Stian Johansen fra Betong Øst har vært sentral i den tekniske utviklingen av betongpumpen, som har fått navnet Magnum MK28E. Betongpumpen gir lavt forbruk, lav miljøbelastning og høy ytelse, og vil garantert få stor oppmerksomhet under utstillingen.

Mener alvor

Den hybride betongpumpe vil være i drift fra Betong Østsnye betongverk på Lørenskog etter sommeren. Satsningen selskapetgjør på Lørenskog gjør dei stand til å ta DØNN Lavkarbon til et nytt nivå, med blant annet bruk av kortreiste grus- og steinmaterialer. DØNN Lavkarbon er en miljøvennlig betong med lavere CO2-avtrykk enn ordinær betong. Anlegget på Lørenskog vil bli sertifisert i henhold til ISO 14001, som er en internasjonalt akseptert standard for et miljøstyringssystem og spesifiserer krav for etablering av blant annet miljøpolitikk.

– Dette viser at vi mener alvor med vårt miljøengasjement, understreker Veiby.

Godt samarbeid

Svein Atle Berge, daglig leder i Nordic Concrete Group, skryter av samarbeidet de har hatt med det italienske firmaet om utviklingen av den spennende nyheten.
– Med MK28E har man kombinert to innovasjoner som skiller Cifa fra andre leverandører, nemlig hybridteknologi og karbonfiber. Hybridversjonen av Magnum har en trommel på sju kubikkmeter og en bom på 28 meter, hvorav de to siste seksjonene er av karbonfiber, sier Berge, og forklarer nærmere hvordan teknologien fungerer:

Kan slå av dieselmotoren

– Hybridteknologien som er brukt gjør at pumpemikseren kan drives også når kjøretøyets dieselmotor er slått av. Det at betongpumpen kan drives av bare elektromotoren og dens litium-ionbatteri, gjør at man kan slå av dieselmotoren, både når en skal fylle betongtrommelen ved blandeverket og når en skal pumpe ut betongen på byggeplassen. Om nødvendig kan batteriet lades med kjøretøyets motor slik at betongpumpen også kan drives når det ikke er mulig med ekstern ladning, sier Berge.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår