Tunnel med feil navn åpner neste torsdag

 
Tunnel med feil navn åpner neste torsdagBåde ordfører i Saltdal kommune, Rune Berg (Sp), (innfelt), resten av formannskapet og Saltdal Historielag ønsker å beholde navnet Tjernfjell, og ikke Kjernfjell, og nå har de opprettholdt klagen til Kartverket. Torsdag neste uke åpner tunnelen, foreløpig kalt Kjernfjelltunnelen. (Foto: Statens vegvesen/innfelt: Saltdal kommune).
AKTUELL PROSJEKTER: Kjernfjelltunnelen i Nordland åpner for trafikk torsdag 17. oktober. Kommunen vil holde på det 184 år gamle navnet Tjernfjell og Tjernfjelltunnelen, men Kartverket har overprøvd det, fordi de mener ordet «tjern» ikke finnes på nordlandsdialekt.

Av Therese Alne Bolin

Kjernfjelltunnelen går fra E6 i Saltdal i Nordland til svenskegrensa i øst. BetonmastHæhre Entreprenør har bygd tunnelen. Prosjektet har en verdi på 410 millioner kroner.

Navnestrid

Innbyggerne i bygda ved tunnelen har kalt fjellet «Tjernfjell» i alle år. Men Kartverket mener det beror på en misforståelse og at ordet «tjern» ikke finnes på nordlandsk. Tross lokale protester fra både historielag og politikere, fastsatte Kartverket våren 2019 skrivemåten til Kjernfjellet, som stedsnavn for området. Dermed blir tunnelen skiltet med Kjernfjelltunnelen, samt det lulesamiske navnet Girnotunælla. 

Ordfører Rune Berg (Sp) i Saltdal bekrefter at de føler seg totalt overkjørt av Kartverket og sier til Byggfakta at de nå har behandlet saken i formannskapet og vedtatt å klage på navnet. Også grunneier Statskog og organisasjonene Saltdal Historielag og Junkerdal Grendelag støtter klagen.

 - Vi har klaget på vedtaket, og henviser til en lovendring i Stedsnavnloven, der det står at en skal ta mer hensyn til lokale ønsker, sier han videre. Nå venter de på et svar etter sin opprettholdelse av klagen.

Den nye tunnelen vil dermed bli åpnet med et navn som saltdalingene ikke vil ha.

Sterk stigning og mange svinger

Rv. 77 er en ca. 34 km lang mellomriksveg som går fra E6 i Saltdal i Nordland i vest til svenskegrensa i øst. Den 4 km lange strekningen forbi Tjernfjellet har sterk stigning og mange svinger, den er smal og har mangelfulle grøfter og rekkverk. Vegen går på en smal hylle i fjellet, og det er langt og bratt ned til bunnen av Junkerdalsura. Andelen tunge kjøretøy er 26 %. På vinteren er vegen ofte stengt på grunn av vogntog som har kjørt seg fast. Alternative kjøreruter er E10 over Bjørnfjell og E12 over Umbukta.

Saltposten omtalte saken om navnestriden først.

Fakta:

  • Tunnelen er 3,3 kilometer lang.
  • Fartsgrensen i tunnelen er 80 km/t.
  • Stigningen er på 4 %.
  • Det er 27 nødstasjoner med telefon og brannslukkere
  • Tunnelen har vanlig belysning, ledelys, ventilasjon, snu-nisje og havarilommer.
  • Det er seks kamera inne i tunnelen og to utenfor.
  • Når tunnelen åpnes blir den gamle vegen stengt for biltrafikk.
  • Den gamle vegen vil være anbefalt sykkelrute på sommerstid.
  • På Junkerdalssida er det bygget 480 meter veg som tilknytning til eksisterende rv. 77.
  • På Saltdalssida har rv. 77 en strekning utenfor tunnelen på 490 meter med krysstilknytning til E6.
  • I tillegg er E6 bygd om over en 800 meter lang strekning på begge sider av krysset.
  • Det er også laget vegtilknytning til gammel rv. 77.
  • Masser er lagt ut i vegfylling og bakkeplanering for framtidig E6. I tillegg er massene lagt i deponi i Junkerdalen og Lønsdal. 
  • Saltdalsfirmaet Kristensen Maskin AS gjorde forarbeidene til tunnelarbeidene i februar–april 2016.
  • BetonmastHæhre Entreprenør har bygd tunnelen og vegsystemet på begge sider, og startet i oktober 2016.
  • Første tunnelsalve gikk i november 2016.
  • Gjennomslaget kom 20.02.2018.
  • Etter gjennomslaget har det vært arbeid med vann- og frostsikring, vegbygging og elektroinstallasjoner.
  • Mesta har gjort elektroarbeidene og startet tidlig i 2019.

Prosjektet er statlig finansiert.

 

FAKTA fra Byggfaktas Live-database:

Prosjektnavn: Tjernfjellet tunnel

Fylke:    Nordland

Kommune:         Saltdal

Verdi:                ca. 410 millioner kroner

Byggestart:        september 2016

Ferdig:                oktober 2019

Byggeperiode: 38 Måneder

Tiltakshaver: Statens Vegvesen Region Nord

Prosjektleder: Statens Vegvesen Region Nord

 

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår