Tar internkontrollen opp i skyen

 
Tar internkontrollen opp i skyenBildet: – Når internkontrollene er fullført og eventuelle avvik er registrert, sendes informasjonen elektronisk inn i vår database i Norik som ligger i skyen, sier prosjektleder Ole Kristian Kristiansen (t.h.) og installatør og avdelingsleder entreprise Jone Bringedal i Rønning Elektro AS.
Siden 2007 har Rønning Elektro AS i Stavanger benyttet Norik-systemet med stor suksess.

– Vi har bidratt i utviklingen av systemet som har økt inntjeningen mot både nærings- og privatkunder, og gitt oss flere bein å stå på, sier prosjektleder Ole Kristian Kristiansen og installatør og avdelingsleder entreprise Jone Bringedal i en pressemelding.

Montørene til Rønning Elektro AS utfører kontrollene fra sine smarttelefoner ute på prosjekt.
– Når kontrollene er fullført og eventuelle avvik er registrert, sendes informasjonen elektronisk inn i vår database i Norik som ligger i skyen. Kundene kan da enkelt innhente all kontrollinformasjon elektronisk når de ønsker og fra hvor som helst, sier Kristiansen og Bringedal. 

Norik har levd opp til forventningene

I 2007 var Rønning Elektro AS på leting etter et oversiktlig og brukervennlig internkontrollsystem.
– Min forgjenger, Henning Lund Eriksen, kontaktet den gang Norik som hadde markedets beste og mest moderne kontrollsystem med brukervennlige moduler som forenklet våre elektro- og termografikontroller ute hos våre kunder. Nå tjener vi penger på alle kontrollene vi utfører, sier Kristiansen. Han kan fortelle at prisene på elektrooppdrag er skåret inn til beinet, mens oppdrag med internkontroller vokste kraftig i 2019, og har gitt selskapet flere bein å stå på.
– Tidligere utførte vi kontrollene med penn og papir og lagret dem i permer som støvet bort på et kontor, og med avvik som sjeldent ble utbedret og lukket. Nå kan kundene få tilgang til kontrollene via PDF-rapport eller ved å logge seg inn i Norik.

Har styrket kundekontakten

– Da jeg overtok jobben etter Lund Eriksen, arbeidet jeg aktivt med å øke kontakten med kundene for å få dem til å ta i bruk Norik-systemet, fortsetter Kristiansen. Norik er enkelt å bruke og reduserer tidsforbruket. Vi er også opptatt av å følge avvikshåndteringen til punkt og prikke. Når kontroller er utført blir åpne avvik synliggjort med fargegradering i forhold til alvorlighetsgrad, på dashbordet i åpningsbildet i Norik, helt til de blir lukket. Kundene får jevnlig påminnelse om at avvik, med overskredet lukkefrist, må utbedres. Min innstendige oppfordring er at flere kunder aktivt benytter avvikshåndteringssystemet til Norik slik at avvikene raskt kan lukkes.

Smarttelefonene forenkler kontrollene

– Når montører gjennomfører kontroller på elektriske anlegg og nødlysanlegg, samt termografikontroller, benytter de smarttelefoner. Når anleggene kontrolleres etter de skreddersydde sjekklistene som er opprettet i Norik Web, registrerer de avvik som blir avdekket, tar bilde og gir en kort feilbeskrivelse om nødvendig. Når alle avvik er registrert og kontrollen utført, synkroniseres dataene enkelt inn i Norik Web. Når vi senere tildeler montørene avviksoppdrag skjer også det gjennom Norik-appen som er.

Brukertilpasset system

Kontrollsystemet til Norik er brukertilpasset og utviklet i nært samarbeid med Rønning Elektro AS. – Det gjør at vi føler stor grad av eierskap til løsningen. Planen er å iverksette Norik i automasjonsavdelingen også, og gjennomføre servicekontroller der, sier Kristiansen. Han kan fortelle at montører i alle aldre er kjempefornøyde med systemet.
– Det er enkelt, intuitivt og brukervennlig og har forenklet kontrollarbeidet for montørene. Vår oppfordring til andre installatører er at de tar i bruk Norik så raskt som mulig, sier Kristiansen og Bringedal, som nå også er i gang med «å selge det inn» i vår VVS-avdeling.
– Enn så lenge er det lagt på is på grunn av mangel på montører. 

Oversiktlig og brukervennlig

Nylig tok entrepriseavdelingen hos Rønning Elektro i bruk Norik-systemet med god støtte fra Kristiansen.
– Som faglig ansvarlig for avdelingen er det viktig at oppdragene utføres riktig. Norik-systemet gir meg oversikt over alle prosjektrelaterte oppdrag og full kontroll over avvik, sier Bringedal. Han legger til at entrepriseavdelingen leier hjelp fra internkontrollavdelingen.
– Sammen gjennomgår vi prosjektet i detalj og påser at det overleveres feilfritt. Å utbedre feil i etterkant er både kostnadsdrivende og forstyrrer prosjektene vi jobber med nå. Norik har bidratt til å sikre god kvaliteten på alle våre oppdrag.

Null feil på installasjoner

- Norik har forenklet avvikshåndteringen. Vi arrangerer regelmessige FSE-kurs, bas- og montørmøter og lærlingesamlinger der vi tar for oss feil av ulik alvorlighetsgrad. Tidligere omtalte vi avvik ut fra hvor mange strømgjennomganger vi hadde i løpet av ett år. Avvik er for oss langt mer og omhandler alt som er forbundet med helse, miljø og sikkerhet. Som aktiv Norik-bruker går jeg nå inn i systemet og får oversikt over gjentagende avvik. På våre kurs og samlinger videreformidler jeg budskapet til våre kontrollører og montører, hvor målet er å oppnå null feil på våre anlegg, sier Bringedal til slutt.
 

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår