Stor misnøye med stress-håndtering

 
Stor misnøye med stress-håndteringIll. foto: Shutterstock
Det er stor misnøye blant norske arbeidstakere til håndtering av stress. En av fire mener deres arbeidsplass ikke tar tak i helseproblemet på en god måte.

25 prosent mener deres arbeidsplass ikke håndterer stress på en god måte, viser en undersøkelse som Arbeidstilsynet har foretatt.

Europeisk kampanje

– Stress på arbeidsplassen er fullt mulig å forebygge. Dette vil lønne seg for både bedriften og de som jobber der, sier direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet om det som er det vanligste helseproblemet på jobb nest etter muskel- og skjelettplager i følge en undersøkelse gjort av det europeiske arbeidsmiljøorganet EU-OSHA.

Det er startet en europeisk kampanje som skal foregå i 2014 og 2015. Kampanjen har som formål å hjelpe arbeidsgivere, ledere, arbeidstakere, verneombud, tillitsvalgte og bedriftshelsetjenester med å gjenkjenne og forebygge stress på arbeidsplassen. I Norge ledes kampanjen av Arbeidstilsynet i samarbeid med partene i arbeidslivet.

Enkle grep

I følge Arbeidstilsynet forårsakes arbeidsrelatert stress sjelden av enkeltpersoner, men først og fremst utfordringer på organisasjonsnivå.

– Ofte er det enkle grep som kan gjøres for å unngå stress. God organisering av arbeidet, god ledelse, tydelige oppgaver og at de riktige arbeidsoppgavene gis til riktige personer bidrar til å forebygge stress.

– Det er først og fremst arbeidsgivers ansvar å forebygge stress. Men også arbeidstakerne må bidra. Si fra til lederen din dersom det er noe i arbeidsmiljøet som ikke er bra. Ta initiativ og foreslå forbedringer dersom du synes det er behov for det. En god kultur der ledere og kolleger snakker sammen om utfordringer i arbeidslivet er viktig for å unngå stress, sier Arbeidstilsynets direktør Ingrid Finboe Svendsen.

De som opplever stress i lange perioder på arbeidsplassen kan utvikle alvorlige fysiske og psykiske helseproblemer. Hvordan arbeidet er organisert, samt sosiale og psykologiske forhold har stor betydning for arbeidstakerens helse og velferd. Økt sykefravær og dårlig helse er en utfordring for både menneskene som rammes, arbeidsplassen og samfunnet.

Forebygging gir gevinst

Et godt arbeidsmiljø bidrar til å holde arbeidstakere friske og produktive. Økt fokus på dette kan bidra til å redusere stressrelatert sykefravær. Dette vil igjen gi gevinst på bedriftens bunnlinje.

Arbeidstilsynet mener at man for å forebygge stress kan ta i bruk den samme systematiske metoden som benyttes for andre helse-, miljø- og sikkerhetsrisikoer på arbeidsplassen. Nøkkelen ligger i å involvere alle på alle plan.

– Å involvere arbeidstakerne er avgjørende for å lykkes med å avdekke og forebygge forhold som skaper stress. Arbeidstakerne kan bidra til å identifisere problemer og finne løsninger. Ved å ta med de ansatte på råd skaper arbeidsgiver et positivt klima som er preget av tillit. Når arbeidstakerne involveres får de eierskap til løsningen, noe som øker sansynligheten for en god effekt, sier Finboe Svendsen.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår