Stor interesse for ny helektrisk varebil

 
Stor interesse for ny helektrisk varebilVolkswagen e-Crafter koster fra kr. 630 000 kroner. Dette inkluderer standardutstyr til en verdi av ca 52 000,- i forhold til en Crafter med dieselmotor. Den leveres først som 3,5t totalvekt med ca. 950 kg nyttelast. (Foto: VW).
Mange har allerede vist interesse, og på Zerokonferansen i går ble den for første gang presentert; den nye helelektriske varebilen e-Crafter. Den leveres med ca. 950 kg nyttelast og kan dermed være nyttig for mange, mener VW-direktør.

- Det er med stolthet vi presenterer e-Crafter for første gang i Norge på Zero-konferansen. E-Crafter er vår første helelektriske varebil, og til neste år kommer vi med elektriske utgaver av Caddy og Transporter, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, i en pressemelding.

Elbiloffensiv fra VW

Lanseringen av den 136 hk (100 kW) sterke e-Crafter markerer starten på en elbiloffensiv fra Volkswagen Nyttekjøretøy.

 - Vi åpnet for bestilling av e-Crafter i september og ser allerede stor interesse for den elektriske varebilen. Vi tror at e-Crafter vil dekke transportbehovet for mange, og den er spesielt godt egnet for kjøring i bysoner, sier Håkon Wirak.

Andre utfordringer

Varebil er et segment med helt andre utfordringer og forutsetninger enn personbilmarkedet, også når det kommer til elektrifisering. Selv med kjøretøy som e-Crafter i markedet er man nødt til å tenke mer langsiktig enn det som er mulig på personbilsiden, ifølge VW.

- Arbeidet med et eget avgiftssystem for varebiler må starte nå, først for å sikre en hensiktsmessig overgang til WLTP og på noe lengre sikt gjøre at flere kan velge nullutslippsalternativene, sier Wirak.

Volkswagen e-Crafter kommer som varebil med L3H3 karosseri og med et fast høyt standardutstyrsnivå. Den leveres først som 3,5t totalvekt med ca. 950 kg nyttelast. Volkswagen e-Crafter koster fra kr. 630 000,- eks mva. Dette inkluderer standardutstyr til en verdi av ca 52 000,- i forhold til en Crafter med dieselmotor.

Den nye e-Crafter fremstår som miljøvennlig. Ettersom den overhodet ikke avgir utslipp, kan den brukes i alle tenkelige miljøsoner over hele verden. Innkjøringsforbud som for eksempel er innført i Hamburg og Paris i henhold til drivstoff- og motortype, vil ikke påvirke e-Crafter på verken kortere eller lengre sikt. Allerede før markedslanseringen ble den nye e-Crafter av denne grunn tildelt «den europeiske transportprisen for bærekraft i 2018» i kategorien «Vare-og lastebiler».

Rekkevidden samsvarer med faktisk behov

Den nye e-Crafter er utviklet med tanke på alle som driver virksomhet i bykjernen: leverandører innen bud- og logistikkbransjen, håndverkere eller energileverandører. Rekkevidden på opptil 173 kilometer iht. NEDC og en toppfart som bevisst er begrenset til 90 km/t, gjenspeiler dermed de faktiske kravene som stilles til byvarebilen i hverdagen. Grunnlaget for konfigurasjonen ble lagt gjennom grundige mobilitetsanalyser. Som forberedelse til utviklingen av e-Crafter studerte Volkswagen Nyttekjøretøy over 210 000 kjøreprofiler som var samlet inn fra over 1500 kunder. Studiene viste at flesteparten av førerne kjørte mellom 70 og 100 kilometer per dag. Og det er nettopp slike avstander – ofte kjennetegnet av hyppige start og stopp – den nye e-Crafter er konstruert for. Ved utformingen av denne bilen fokuserte Volkswagen Nyttekjøretøy derfor ikke på å oppnå lengst mulig rekkevidde, men derimot en rekkevidde som var relevant for faktisk bruk.

Konseptet gjør det mulig å redusere batteristørrelsen, noe som igjen bidrar til en lav pris. Understellet til den nye modellen blir i likhet med alle andre Crafter-modeller produsert ved fabrikken i Września i Polen. Sluttmonteringen av e-komponentene finner sted vedhovedfabrikken til Volkswagen Nyttekjøretøyer i Hannover.

Nullutslippstransporteren er basert på andre generasjon Crafter

Den nye e-Crafter ble utviklet parallelt med modellene med utslippsoptimerte Euro-6-dieselmotorer (TDI). Det er flere fordeler ved at e-Crafter ble konstruert som en elektrisk versjon av andre Crafter-generasjon fra grunnen av og ikke har blitt ombygget til elektrisk drift i etterkant. Det bidro blant annet til at Volkswagen Nyttekjøretøy kunne utnytte arkitekturen i den store varebilen optimalt når de integrerte de elektriske drivverkskomponentene. Litium-ion-batteriet er plassert nedsenket og plassbesparende i vareromsgulvet i e-Crafter, slik at varerommet i den 2590 mm høye varebilen kan utnyttes til fulle. Det gir et totalt lastevolum på 10,7 m 3. Også andre viktige mål i varerommet kan utnyttes fullt ut, som den innvendige bredden på 1380 mm og høyden på 1861 mm. Maksimalt tillatt nyttelast er fra 0,975 til 1,72 tonn (avhengig av utførelse). Foreløpig er det den minste versjonen som kan bestilles i Norge.

 

 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Bygg Reis Deg 2017

Vis alle

  

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår