Spennende høyspentprosjekt på Alnabru

 
Spennende høyspentprosjekt på AlnabruBildet: Entreprenør NRC Group installerer ny hovedkoblingsstasjon, installerer nye tavler og tre nye nettstasjoner, bytter 11 trafoer, bygger ny fiberring, graver tre km med ny føringsvei for kabler og trekker 4,8 km med høyspenningskabel.
Landets viktigste godsterminal oppgraderes med løsninger som er bedre for miljøet, og sikrere for personalet.

Alnabru godsterminal er et knutepunkt for all frakt av gods på norske jernbaner, og et viktig fyrtårnprosjekt innen miljøvennlig logistikk. For å sikre at terminalen møter behovene de neste to tiårene, foregår nå en større oppgradering. Utbyggingen er tett forankret opp mot Bane NORs visjon om å være en fremtidsrettet samfunnsaktør som fremmer miljøeffektive løsninger. 

Viktig premiss

- Terminalen på Alnabru har et etterslep på vedlikeholdet. Det foregår stor byggeaktivitet for å sikre at vi raskt moderniserer anlegget, slik at det møter behovene i årene som kommer. Det er satt i gang mange prosjekter både for høyspent og for å lage nye forsyningsanlegg for strøm. Et viktig premiss er at løsningene som brukes skal være så miljøriktige som mulig. Det betyr at vi unngår bruk av SF6-gassen,  sier byggeleder i Bane NOR, Anders Strandberg i en pressemelding.

- SF6 er nesten 23000 ganger mer skadelig for miljøet enn CO2, og farlig for mennesker når uhell oppstår. Tross trygge, kostnadseffektive og miljøriktige alternativ brukes gassen over hele Norge, og installasjonene lekker hele tiden gass ut i atmosfæren, sier administrerende direktør i Eaton i Norge, Jon Helsingeng.

Ombygging

Eaton har levert 11 høyspenningsanlegg av typen Xiria, og en rekke andre komponenter. Xiria er IEC testede høyspenningsløsninger på opptil 24 kV som bruker vakuumbrytere fremfor SF6-gass. En viktig det av prosjektet er ombyggingen av alle høyspenningsanlegg. Entreprenør NRC Group installerer ny hovedkoblingsstasjon, installerer nye tavler og tre nye nettstasjoner, bytter 11 trafoer, bygger ny fiberring, graver tre km med ny føringsvei for kabler og trekker 4,8 km med høyspenningskabel. Alt gjøres på relativt kort tid, uten at godstrafikken hindres.

Strenge krav

- Vi bygger om fra 6,3kV til 22kV mens det er full trafikk på industrianlegget. Ombyggingen er ikke det mest utfordrende, det er mest komplisert med all koordineringen og detaljplanleggingen. Sikkerhetshensyn begrenser blant annet hvor mange som kan jobbe samtidig, sier prosjektleder Knut Inge Aase i NRC Group som har ansvar for entreprisen.

- Det er gøy å jobbe for Bane NOR fordi de stiller så strenge miljø- og sikkerhetskrav til utstyret som velges. Målet er å levere et mye mer driftssikkert høyspenningsanlegg, sier Aase.

- Bane NOR er den infrastruktureieren i Norge som har kommet lengst i å ta miljøriktige innkjøpsbeslutninger innen elektro. De krever løsninger som er frie for skadelig gass og tryggest for ansatte og best for miljøet. Slike valg bør inspirere andre, sier administrerende direktør for Eaton i Norge.

 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Bygg Reis Deg 2017

Vis alle

  

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår