Søker totalentreprenør til jernbaneprosjekt

 
Søker totalentreprenør til jernbaneprosjektIllustrasjonbilde fra Trønderbanen. Gjevingåstunnelen mellom Hommelvik og Hell. Foto: Svein Sando
AKTUELLE PROSJEKTER: Bane NOR SF utlyser konkurranse om totalentreprise for jernbanetekniske fag, inkludert delelektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen.

Av Bjørn Laberg

• Leveransen omfatter bygging av ca. 120 km komplett kontaktledningsanlegg (KL) med ca. 17 autotransformatorer på de allerede eksisterende jernbanestrekningene Trondheim – Stjørdal, Stavne –Leangen inklusive Søndre tilsving og Hell –Riksgrensen til Sverige.

• Som en del av arbeidet med elektrifisering, skal det gjøres tiltak på overgangsbruer for å oppnå akseptabel profil til installasjon av, og tilstrekkelig beskyttelse av, kontaktledning (KL). Dette gjøres i en egen entreprise for overgangsbruer, som ble utlyst i oktober 2020.

• Det skal gjennomføres forberedende arbeider før det bygges kontaktledningsanlegg (KL) med autotransformatorsystem (AT). I dette inngår nødvendige profilutvidelser, signaltekniske arbeider og jordingsarbeider. Nødvendige tiltak for å fremføre KL i tunneler og under bruer, som senkning av spor og punktvis profilutvidelse og strossing i tuneller, skal utføres.

• Signaltekniske arbeider med ombygging av sporfelter fra likestrømssporfelter til vekselstrømssporfelter skal uføres. Nødvendige jordingsarbeider, som følge av at strekningen elektrifiseres, skal også foretas. Signal prosjekteres av Bane NOR SF.

• Som en del av arbeidet med elektrifisering, skal det monteres tilstrekkelig beskyttelse mot KL på en rekke overgangsbruer og andre steder der det er nødvendig for å ivareta nærføring. Det må foretas nødvendig vegetasjonsrydding for å hindre nedfall av vegetasjon som kan skade KL-anlegget.

Jernbanestrekningen Trondheim – Stjørdal, også kjent som del av Trønderbanen, har i underkant av 2 millioner personreiser i året. I årene fremover forventes det en betydelig befolkningsøkning i Trøndelag, og dertil trafikkvekst.
Meråkerbanen som går mellom Hell og Storlien, har mindre persontrafikk enn Trønderbanen, men er en strategisk viktig bane med hensyn til omkjøring fra Østlandet og har potensial for økt trafikk når banen blir utbedret og elektrifisert.

Verdi: 500- 600 millioner kroner
Tilbudsfrist: 7. januar 2021

Kilde: Byggfakta SMART / ByggeNorge / Bane NOR SF

 

Jobber du mot prosjektmarkedet og ønsker å komme tidlig inn i prosjektene?

Byggfakta kartlegger alle byggeprosjekter i Norge og viser resultatene via tjenesten Byggfakta SMART.

Last også ned vår rapport: Trendrapport 2020 - Analyse av byggebransjen basert på de ferskeste tallene.

 

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår