Skyver 6000 tonn over til Godsterminalen

 
Skyver 6000 tonn over til GodsterminalenBildet: "Bunnholen" blir støpt i seksjoner inne på det ene landkaret og skjøvet med jekker med millimeterpresisjon. Foto: Statens Vegvesen
Tirsdag 11. desember blir de siste seksjonene på firefeltsbrua skjøvet over til landkaret ved Godsterminalen. Dette er andre gang i Norge dette utføres med så store dimensjoner.

- Dette er en stor merkedag, sier prosjektleder Anne Margrethe Skretting i Statens vegvesen i en pressemelding.

Brunnholen er navnet på brua over Godsterminalen på Ganddal. Brua er hovedelement i prosjektet fylkesveg 505 Skjæveland–Foss Eikeland, og 25,2 meter bred og 248 meter lang. Det mest spesielle er byggemetoden. Brua blir støpt i seksjoner inne på det ene landkaret og skjøvet med jekker med millimeterpresisjon.

Arbeidsfellesskapet Bjelland/SV Betong er entreprenør.

Incremental Launching Method
- At vi bruker denne spennende byggemetoden, er både interessant og lærerikt. Incremental Launching Method (ILM) er brukt i Norge tidligere, blant annet på Gulli bru. Brunnholen bru er en firefeltsbru, der to brukasser blir skjøvet parallelt, og koplet sammen etterpå, forklarer Skretting.
I europeisk målestokk er det ikke bygd ei bru med tilsvarende krumming.
- Jeg er stolt, og syns brua og arbeidet er veldig imponerende, innrømmer hun.
Byggeleder Kjell Gimmestad i arbeidsfellesskapet er enig. Han er ikke så rent lite stolt han heller. Også for arbeidsfellesskapet er dette en spesiell jobb.

Guts
- For ett år siden sto jeg her og følte meg som en amatør. Jeg så på pelingen for fundamentering og tenkte på den store jobben som lå foran meg. Alt dette har vi fått til i felleskap, fordi vi har flinke folk med mye «guts og drive», forteller han stolt.

Metoden, dimensjonene – det er mye som imponerer med Brunnholen bru:

• 46 stålrør er boret ned i grunnen. Fundamentering med peler er gjort for å stabilisere grunnen. Flere av pelene går 70 meter ned i bakken. Fagmiljøet kjenner ikke til at det er boret så dypt før, med et rør med diameter på 90 centimeter. Iallfall ikke i Europa.

• Brua er 248 meter lang og 25,2 meter bred.

• Hver seksjon som blir støpt i betongfabrikken på Foss Eikeland-sida er 26-27 meter lang.

• Til nå er 16 av 18 seksjoner skjøvet. Dei siste blir skjøvet over i midten av desember.

I tillegg til brua, blir det blant annet bygd ni kulverter, 2,2 kilometer vei og tre rundkjøringer. Totalt er det mellom 80 og 100 ansatte på prosjektet.

Dette er første etappe av Tverrforbindelsen mellom riksveg 44 på Skjæveland og E39 på Bråstein. Tverrforbindelsen er en del av Bymiljøpakken. Målet er å få til en bedre tilknytning mellom bo- og næringsområder, og veien blir en del av den framtidige ringvegen rundt Sandnes.

 

 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Bygg Reis Deg 2017

Vis alle

  

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår