Skrev masteroppgave om klasseromsakustikk

 
Skrev masteroppgave om klasseromsakustikkI et klasserom skal etterklangstiden ifølge normen være maksimalt 0,5 sekunder, mens den for eksempel i Nidarosdomen er målt til hele 8 sekunder. Prisvinneren Erlend Bolstad omgitt av Liv Kari Skudal Hansteen og Tore Moen. (Foto: RIF).
Erlend Bolstad tilbrakte 16 dager i ulike klasserom for å måle lydnivåer, bakgrunnsstøy og etterklangstid. Studier har vist at lærere får økt puls og økt risiko for hjerteproblemer dersom etterklangstiden blir for lang.

Bolstad, som selv er trommeslager, undersøkte etterklangen i klasserom i Trondheimsområdet og konkluderer med, kort fortalt, at det er lite å oppnå ved å stille strengere krav enn forskriftenes minimumskrav til etterklangstid.

Erlend Bolstad, som har jobbet seks år som lærer, ble tildelt prisen for Årets beste Master-oppgave innen akustikk faget med en oppgave om klasseromsakustikk. Det var Rådgivende Ingeniørers Forenings ekspertgruppe innen akustikk som delte ut prisen. Det skriver RIF i en pressemelding.

Nytenkende oppgave

Prisen gis til enkeltpersoner som har innlevert sin masteroppgave ved et norsk universitet som underviser i akustikk. Det legges spesielt vekt på at oppgaven skal være nytenkende, ha en nyhetsverdi og at oppgaven er praktisk og nyttig for rådgiverbransjen. Juryen har historisk vist seg meget krevende å tilfredsstille, og i fjor ble det derfor ikke utdelt noen pris.

- Årets prisvinner har skrevet en meget god oppgave vi mener treffer godt i forhold til statuttene. Oppgaven har praktisk nytte for rådgiverne og bør være av interesse også for entreprenørene og byggherrene, sier Tore Moen i meldingen. Han er leder for RIFs ekspertgruppe innen akustikk og delte ut prisen til vinneren.

Gjorde feltarbeid i klasserom

Årets vinner, trommeslager Erlend Bolstad, tok først en bachelor i musikkteknologi. Deretter jobbet han i seks år som lærer før han påbegynte en bachelor og en master studiet i akustikk på NTNU. Tittelen på Bolstads prisvinnende master-oppgave heter «Room acoustic conditions in primary schools». Han tilbrakte 16 dager i felten på ulike skoler i Trondheimsområdet for å måle lydnivåer i undervisning, samt romakustiske egenskaper som bakgrunnsstøy og etterklangstid. Etterklangstiden er litt forenklet forklart den tiden det tar før lyden «dør ut».

 I et klasserom skal etterklangstiden ifølge normen være maksimalt 0,5 sekunder, mens den for eksempel i Nidarosdomen er målt til hele 8 sekunder.

Etterklangstid bidrar blant annet til å forsterke all lyd som oppstår i rommet. Studier har vist at lærere får økt puls og økt risiko for hjerteproblemer dersom etterklangstiden blir for lang. Samtidig er et visst nivå av etterklang gunstig for talekomforten. Den som snakker får "hjelp" av rommet til å bli hørt. Det er derfor kritisk å finne en optimal etterklangstid som balanserer disse hensynene. Konklusjonen på Bolstads oppgave er at aktivitetsstøy ikke endres betydelig selv om etterklangstiden endres, og at man derfor oppnår lite ved å stille strengere krav enn forskriftenes minimumskrav til etterklangstid.

Med prisen følger diplom og prispenger.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår