Skal bygge ny dobbeltspor-strekning på Dovrebanen

 
Skal bygge ny dobbeltspor-strekning på DovrebanenArbeidene med fundamentering av Minnevika jernbanebru vil kreve dykkerarbeider i Vorma. (Illustrasjon: Bane NOR)
Bane NOR har tildelt Hæhre og PNC ANS kontrakten for bygging av nytt dobbeltspor på InterCity-strekningen fra Eidsvoll nord til Langset.

Kontrakten for Eidsvoll nord til Langset, omfatter blant annet byggingen av 4,5 kilometer med nytt dobbeltspor, en kort tunnel, tre korte bruer, samt Minnevika jernbanebru på hele 836 meter. Minnevika blir Norges lengste jernbanebru og skal bygges på svevende pæler over Minnevika.

Entreprisen er en flerfaglig utførelsesentreprise som også omfatter de jernbanetekniske fagene med unntak av signalanlegget. Kontraktssummen er på 2199 MNOK eks. mva.

Fornøyd
Kontrakten tildeles etter en prosess med prekvalifisering av tilbydere og forhandlinger med de kvalifiserte.

– Ved første gangs utlysning oppnådde vi ikke tilstrekkelig konkurranse, men vi er godt fornøyd med responsen i markedet etter at oppdraget ble lyst ut på nytt. Vi fikk med oss tre solide entreprenører videre og har hatt et godt samarbeid med tilbyderne underveis i prosessen, opplyser Bane NORs prosjektsjef Rønnaug-Ingeborg Resset i en pressemelding. Med i konkurransen var arbeidsfelleskapet Hæhre og PNC ANS, NCC Norge AS og Veidekke Entreprenør AS. Sistnevnte leverte ikke tilbud.

Før kontrakten med arbeidsfelleskapet Hæhre og PNC ANS kan undertegnes, er det en karensperiode fram til 26. april, hvor de øvrige tilbyderne har muligheten til å klage på tildelingen.

Viktig for InterCity
Dobbeltspor-prosjektene i Eidsvoll er en viktig brikke i InterCity-utbyggingen på Østlandet, som skal gi kortere reisetid, bedre punktlighet og plass til flere tog. Utbyggingen skal bidra til at samfunnet når målene for miljøvennlig kollektivtransport og knutepunktsutvikling.

I Eidsvoll kommune er NCC Norge allerede i gang med den ni kilometer lange strekningen fra Venjar til Eidsvoll nord. Denne kontrakten ble inngått i september 2018, og strekningen skal tas i bruk høsten 2022. Parsellen fra Eidsvoll nord til Langset planlegges tatt i bruk høsten 2023.

Når dobbeltsporet står helt ferdig fram til Åkersvika ved Hamar i 2026, vil reisetiden Hamar-Oslo bli redusert til 55 minutter.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår