Signerte historisk avtale

 
Signerte historisk avtaleHistorisk håndtrykk: Administerende direktør Ingrid Dahl Hovland og daglig leder Gudmund Roen i Hæhre Entreprenør signerte i går kontrakt for bygging av sju kilometer ny, trafikksikker E39 i Mandal, samt seks kilometer med ny tilførselsvei fra E39 til Mandal by. Kontrakten har en verdi på 1,75 milliarder NOK eks. mva.
Nye Veier og Hæhre Entreprenør signerte onsdag i går fastpriskontrakt for bygging av firefelts E39 og seks kilometer ny tilførselsvei til Mandal by.

Prosjektet går nå inn i neste fase, etter at Hæhre Entreprenør ble valgt som entreprenør i 2018. Det er første gang det er skrevet kontrakt hvor en entreprenør er med å lage reguleringsplan og skal bygge.

Kontrakten har en verdi på 1,75 milliarder kroner.

- Vi ser det er mye å hente på optimalisering av veiprosjekter. De gode løsningene som er kostnadsbesparende og nytteøkende, kommer tidlig i prosessen. Det gir merverdi for samfunnet, blant annet i form av kortere tid mellom planprosess og byggefase, og utstrakt dialog mellom entreprenøren, kommune og befolkning. Dette er kjernen av Nye Veiers gjennomføringsmodell, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.

Reguleringsarbeidet startet for fullt i september 2018. Ved tidspunktet for signering av fastprisavtale 9. oktober 2019 er første del av reguleringsprosessen ferdig og det fysiske anleggsarbeidet kan starte.

Hæhre Entreprenør har med Rambøll Norge og Sweco Norge, og har planlagt for å ha med Traftec AS og TT Anlegg AS som underleverandører.

- Vi er veldig fornøyd med å nå gå inn i utbyggingsfasen i dette prosjektet. Den nye kontraktsmodellen med tidlig involvering av entreprenør er et langt skritt i riktig retning for å sikre god samhandling mellom byggherre og entreprenør. Integrert samhandling gjør at alle parter bedre kan forstå og håndtere de vesentligste risikoelementene i kontrakten, noe som legger til rette for bedre forutsigbarhet og fremdrift i prosjektet, sier daglig leder Gudmund Roen i Hæhre Entreprenør i meldingen.

Samhandling
Prosjektet gjennomføres som integrert samhandling, hvor man vektlegger den samlede kompetansen de forskjellige aktørene i et anleggsprosjekt besitter, og hvordan den kan utnyttes til beste for prosjektet. I den integrerte samhandlingsfasen er det utarbeidet reguleringsplan. Et formål med den tidlige involveringen er at reguleringsplan og prosjektering skal ivareta behovene for en optimal gjennomføring av planoppdraget og deretter byggingen av veianlegget.

– Gjennom denne fasen er vi blitt enda mer trygge på at vi ved å velge Hæhre Entreprenør har valgt riktig entreprenør å inngå avtale med, sier prosjektdirektør for utbyggingsområde E39, Asbjørn Heieraas.

Detaljreguleringsplanen for ny E39 fra Døle bru til Mandalskrysset på Lindland, samt første del av tilførselsveien til Mandal sørover til Greipsland, ble vedtatt av Mandal kommune 5. september 2019. En politisk beslutning om endring fra viltundergang ved Flegemyra til viltovergang nærmere krysset på Døle bru medførte behov for omprosjektering og økte kostnader for prosjektet. Dette har påvirket fremdriften med å signere endelig fastprisavtale med utbygger Hæhre Entreprenør, og det var en periode en risiko for at forsert veiåpning på seks måneder kunne glippe som følge av endringen.

- Nye Veier er glade for at man har lykkes med å minimalisere forsinkelsen knyttet til omprosjektering og signering av fastprisavtale - og dermed oppstart av anleggsarbeidene. Vi styrer nå etter veiåpning rundt årsskiftet 2021, slik at denne delen av prosjektet åpner tidsnok til at vi unngår vintersesongen 2022 på dagens E39, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas. Hele prosjektet er planlagt ferdigstilt høsten 2022, samtidig med naboprosjektet Kristiansand vest – Mandal øst.

Strenge krav
Nye Veier stiller strenge krav til entreprenøren når det gjelder kompetanse, HMS og samfunnsansvar.

Prosjektet har disse overordnede målene:

  • Minimere ulemper for alle trafikanter i anleggs- og driftsperioden.
  • Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt.
  • Realisere målet om en skadefri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv.
  • Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø.
  • Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering.
 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår