Service rett i hjelmen

 
Service rett i hjelmenSpesialhjelmen med innebygget kamera, mikrofon og en liten TV-skjerm i brillen kan spare tid og penger dersom det oppstår et teknisk problem på en anleggsmaskin. Prototypen ble demonstrert under Intermat i Paris, og CEO i tyske Rise Technology, Martin Riedel arbeider på oppdrag av Fayat Group om prosjektet. (Foto: Odd Borgestrand)
INTERMAT 2018: - Det er ikke lenger nødvendig å ta opp telefonen og ringe en servicemann dersom en maskinfører får problemer med utstyret. En spesialkonstruert hjelm med innebygget kamera, mikrofon og en spesialdesignet brille blir framtidens løsning.

Av Odd Borgestrand

Paris

Da er det bare er å kalle opp leverandørens serviceavdeling via en egen app. Det er tyske Fayat Group, som blant annet produserer Bomag anleggsmaskiner, som nå utvikler den nye løsningen som kan bety store innsparinger for entreprenører som trenger umiddelbar hjelp med store eller små utfordringer ute på anlegg. 

Begge hendene fri

Pionerprosjektet er godt i gang i nært samarbeid med innovasjonsselskapet Rise Technology i Køln i Tyskland. Firmaets grunnlegger og CEO, Martin Riedel, forklarer overfor Byggfakta at systemet allerede er oppe og går ved hjelp av en Ipad eller smart telefon.  Her er det mulig å dele tekst, video og bilder, og også markere områder på et bilde. Fayat Group ønsker imidlertid at maskinføreren skal ha begge hendene fri når eksempelvis en sikring eller andre småting skal skiftes ut. Samtidig med at man diskuterer problemstillinger vil det være mulig å sende og motta bilder og video for å finne den beste løsningen så raskt som mulig. En prototype av en hjelm med innebygget kamera og mikrofon og tillegg også en brille som ser ut som en liten TV-skjerm, ble demonstrert under Intermat i Paris.

Hvor som helst i verden

Det spiller ingen rolle hvor i verden maskinen befinner seg. Fayat Groups servicekontor kan kalles opp ved å gi et tydelig «call og accept call», og dermed er toveisforbindelsen opprettet i løpet av sekunder.

 - Arbeidsspråket vil bli engelsk, men servicepersonell kan også bidra med andre verdensspråk. Dersom språkferdighetene ikke er gode nok kan maskin-operatøren sende over nærbilder av problemet og vil kunne motta en instruksjonsvideo eller bildeserie for å løse problemet, forklarer Martin Riedel. Servicekontoret kan guide maskinføreren steg for steg slik at problemet kan løses, dersom dette er mulig uten et verkstedbesøk. Det viktige er at små feil kan rettes opp, og at maskinen igjen kan bli operativ.

 - En maskin som står er dårlig økonomi for alle involverte i et prosjekt, slår markedssjef Judith Rheingans i Bomag fast overfor Byggfakta.

 - Tid er penger og dersom en operatør kan fortsette jobben på anlegget vil dette være et viktig for framdriften, legger hun til. Hun kan ikke gi noen eksakt dato for når hjelmen vil bli satt i kommersiell produksjon.

 - Her er det behov for investorer og ytterligere testing. Dessuten er både Rise Technology og Fayat Group spendt på hvordan markedet responderer på løsningen.

Ingen smågutt

Fayat Group er ingen smågutt i anleggsbransjen med sine 17.000 medarbeidere fordelt på 23 produksjonssteder og med salgsapparat i totalt 170 land verden rundt. På Intermat viste de også sin styrke og storhet ved å disponere godt over 2000 kvadratmeter utstillingsflate.Det var datterselskapet Bomag som dominerte på standen i Paris, med et bredt spekter av anleggsmaskiner for veibygging. Selskapet mener de er i verdensklasse når det gjelder prosjektering og gjennomføring av store veiprosjekter. Et stort spekter av vedlikeholdsutstyr ble også vist fram på den imponerende standen. I Norge er det Hesselberg Maskin som nå står for alt av salg og service av Bomag, som altså eies av tyske Fayat Group.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår