Samlet brubyggere på Hamar

 
Samlet brubyggere på HamarKonferansen ble ledet av Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier. Alle de fem kvalifiserte leverandørene var representert.(Foto: Nye Veier).
Kvalifiserte entreprenører fra både Europa og Asia var i går samlet til tilbyderkonferanse for utbyggingen av E6 Moelv – Roterud.

Prosjektet omfatter bygging av ny motorveibru over Mjøsa og nesten 10 kilometer med firefelts motorvei for 110 km/t.

Fem kvalifiserte tilbydere

Alle de fem grupperingene med entreprenører og rådgivere som er kvalifisert til å levere tilbud og konkurrere om å bygge E6 Moelv – Roterud, var representert på tilbyderkonferansen skriver Nye veier i en pressemelding.

Verdens største

Det kinesiske entreprenørselskapet China Communications Construction Company Ltd. (CCCC Ltd.) er én av de fem som er kvalifisert. Selskapet er verdens største design- og konstruksjonsselskap for motorveier og broer. Det statseide morselskapet CCCC, og alle av entreprenørens datterselskaper, skal tidligere ha vært svartelistet av Verdensbanken på bakgrunn av påståtte «bedragerske handlinger» på et større prosjekt på Filippinene i 2002, ifølge bygg.no. 

Vil ha best mulig kvalitet

Konferansen ble ledet av Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier. Nye Veiers prosjektteam for utbyggingen av E6 Moelv – Roterud bidrog også med faktapresentasjoner og med å svare på spørsmål fra entreprenørene.

- Vi arrangerer konferansen for å oppnå best mulig kvalitet på tilbudene. Ved å samle alle tilbyderne i samme rom får vi gitt likelydende informasjon om prosjektet og konkurransen til alle de kvalifiserte, samtidig som de får stilt oss viktige spørsmål, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier Innlandet i meldingen.

Stor interesse

Entreprenørene konkurrerer om å bygge nesten 12 kilometer med motorvei, inkludert ny firefelts motorveibru over Mjøsa. Det er ingen norske selskaper blant de fem kvalifiserte.

- Det har vært stor interesse for denne konkurransen over lang tid. Nå står vi igjen med fem erfarne entreprenører fra ulike deler av verden og alle disse kan bygge både bru og vei. Totalt nitten personer deltok på konferansen, sier Moshagen.

Oppdraget er lyst ut som en totalentreprise med prosjektutvikling og optimalisering i en såkalt samhandlingskontrakt. Dette innebærer at entreprenøren med sine rådgivere skal stå for detaljregulering av strekningen sammen med Nye Veier.

- Nå gleder vi oss til neste fase av konkurransen. I tilbudet som skal leveres må entreprenørene svare på prestasjonsmålene for prosjektet generelt og brua spesielt. Ang. brua så skal vi ha svar på hvordan entreprenørene skal minimere klimagassutslipp ved bygging, minimere bygge- og levetidskostnader og tilpasse brua til landskapet og området, sier Moshagen.

Valg av entreprenør blir avgjort i april 2020. Kontraktsverdien er beregnet til 2,5 milliarder kroner eks. mva.

- I løpet av våren 2020 blir det offentliggjort hvem som skal bygge ny motorveibru over Mjøsa. Da får vi også svar på hvilken bruløsning som svarer best på målene vi har satt. Konkurransen gir industrien og leverandørene betydelig frihetsgrad til å levere på de beste og mest innovative løsninger knyttet til design, materialvalg og teknologi, sier Moshagen.

Nye Veier planlegger med byggestart i løpet av 2021 for denne strekningen. Utbyggingen av E6 Moelv – Roterud inngår i utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei fra Moelv til Øyer. Hele strekningen skal stå ferdig i 2025.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår