Ruster opp tunnelen

 

Da Statens vegvesen i januar i år åpnet anbudene på oppgraderingen av den gamle Kleivenetunnelen, ble de grundig overraskelse.  Kun Mesta hadde lagt inn anbud. Det var til overmål på 81,5 millioner kroner. Dette ble for dyrt og Andreas Setsaa, regionsjef i Region Sør, gikk for en ny strategi. Det ga uttelling og man fikk prisen ned i under 30 millioner. Entreprisen ble delt inn i

Den gamle Kleivenetunnelen får en grundig oppgradering før den går inn i vegnettet som sørger for fire felts vei på E18 mellom Oslo og Tønsberg.

mindre anbud, nærmere bestemt tolv og det var grunnen til at prisen sank.
— I noen tilfelle er det hensiktsmessig å dele opp anbudene, uttalte Setsaa til Drammens Tidene i den forbindelse.

27 millioner kroner koster fornyingen av den gamle tunnelen, hvor en del av pengene har gått med til å rense tunnelens betong for rust.

Stengte den gamle

Fredag morgen klokken seks 27. juni denne sommeren, ble den gamle Kleivenetunnelen stengt og den nye tunnelen på to kilometer ble åpnet. Fram til desember skal de 560 meterne med gammel tunnelen repareres og rustes opp. Det er en omfattende jobb. Før jul skal tunnelen være ferdig, så følger en testperiode før åpning av tunnelen som er estimert til februar.

 

Rustproblemer

Statens vegvesen regner med at tunnelen får ytterligere 40 års levetid uten å behøve nye reparasjoner etter den jobben som nå gjøres, men man har vært klar på at om ikke tunnelen hadde blitt rehabilitert, ville flak på flak med betong fra veggene gradvis skallet av og falt ned.

I løpet av 33 års levetid har eksos og forurensning trengt helt inn til armeringsjernene i betonglaget i tunnelen. Nå får de tykke betongveggene behandling som trekker ut hundrevis av kilo med vegsalt som har spist seg inn i betongveggene. Resultatet av korrosjonen er at armeringsjernet tydelig kommer til syne på de rustne tunnelveggene. Ved hjelp av en prosess med likestrøm har man fjernet rustdannelsen. Beregninger viser at det trekkes ut om lag 8 kilo salt fra hver kubikkmeter betongvegg som rehabiliteres. På utsiden støpes ny betong og tunnelen blir like fin som før.

 

Sikkerhet i høysetet

Det blir bygget en egen hundre meter lang tunnel-forbindelse fra den nye

Gammel og ny Kleveinetunnel. Det har vært duggproblemer i den nye tunnelen.

Kleivenetunnelen over til den gamle. Den tunnelen fungerer som rømningsvei slik at man raskt kan bevege seg fra den ene tunnelen til den andre hvis ulykken skulle være ute.
I den gamle Kleivenetunnelen skiftes også alt av elektriske ledninger, noe som innebærer at tusenvis av meter med kabler har blitt skiftet ut. Tunnelen får ny belysning og det blir montert vifter for brannventilasjon, noe den gamle tunnelen aldri har hatt. I tillegg får tunnelen overvåkningsutstyr som er direkte koblet til veitrafikksentralen og selvsagt ny asfalt.

Vegen i dagen blir også fjellsikret og oppgradert med ny belysning og nytt

rekkverk.


Bygget for fart

Tunnelen kommer til å fremstå som ny, blant annet blir det utbedringer også i skjæringene på begge sider. I tillegg bygges det også to havarilommer.
Både den nye og den gamle Kleivenetunnelen er bygd for 100 km i timen. I dag er det 80 km i timen på motorveibrua. Hva slags hastighet man legger seg på når alle feltene er på plass, er ennå ikke avgjort. Hver eneste dag passerer nærmere 45 000 biler motorveibrua på vei inn og ut av Kleivenetunnelen.

 

Vakkert rundt tunnelene

Bilistene som hver dag ferdes på E18 gjennom Kobbervikdalen har antageligvis lagt merke til de visuelle forandringene rundt byggeområdet. Den siste tiden har det blitt jobbet med planering og beplantning rundt gjennomfartsåren, for å skape et penere visuelt miljø. I de store skråningene på østsiden av veien har det blant annet blitt lagt på store mengder bark.
I september var Statens vegvesen 75 % ferdig med all planering og beplantning, og regnet med å bli ferdig med alt rundt bruene og rundkjøringene i løpet av en måneds tid. Alt blir imidlertid ikke klart i år, ettersom vinteren nærmer seg, så en del av beplantning og tilsåing må gjøres til våren, men alle skråningene blir klargjort for beplantning før vinteren.

 

Trafikkhistorisk begivenhet
Det rent trafikkmessige går også inn i sluttfasen da støyskjermen sydover straks er ferdig, i tillegg arbeides det med midtrabatten. Den blir syv meter bred, og skal bli helt ferdig i år, bortsett fra tilsåingen. Etterarbeider med sideterreng og rehabilitering av Holmestrandsveien vil ta om lag ett år slik at hele anlegget vil står ferdig sommeren 2010.

Men når den gamle Kleivenetunnelen åpner i februar neste år, er det en samferdselsmessig historisk begivenhet. For første gang kan man trafikkere hele strekning på E 18 fra Oslo til nesten Tønsberg, på fire felt.

 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Bygg Reis Deg 2017

Vis alle

  

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår