Peab bygger ny bru over Fjerdingelva i Harran

 
Peab bygger ny bru over Fjerdingelva i HarranSignerte kontrakt: Foran fra venstre Harald Inge Johnsen (prosjektleder Statens vegvesen) og Gøran Fossmo (distriktssjef Peab Anlegg). Bak fra venstre Per Randen (byggeleder Statens vegvesen) og Petter Hauge Johansen (assisterende prosjektleder Peab Anlegg). Foto: Peab/Statens vegvesen.
På oppdrag fra Statens vegvesen skal Peab Anlegg bygge ny vei og bru på E6 over Fjerdingelva i Grong kommune i Trøndelag. Kontraktssummen er på ca. 42,7 MNOK eks. mva.

Kontrakten ble undertegnet tirsdag 15. september, og oppstart på anleggsplassen vil skje i løpet av oktober.

− Det var viktig for oss å bli tildelt dette prosjektet. Vi har en egen satsning på lokale prosjekter i Trøndelag, og det er alltid givende å ta jobber som bidrar til økt trafikksikkerhet, sier distriktssjef Gøran Fossmo i Peab Anlegg i en pressemelding.

Egne fagarbeidere og lokale innkjøp
Brua over Fjerdingelva ligger cirka én mil nord for bygda Harran. Peabs oppdrag omfatter bygging av 900 meter vei og ny bru, samt ny kulvert for vannhåndtering av bekken Litlåa. Peab vil utføre arbeidene med brua med egne ansatte. Grunnarbeidene utføres med underentreprenører med lokal tilhørighet.

− Vi skal være en lokal samfunnsbygger i de prosjektene der vi jobber. Det betyr for eksempel at vi vil bruke en maskinentreprenør fra lokalområdet og noe lokal arbeidskraft i prosjektet. Betongarbeidene utfører vi selv, med våre egne fagarbeidere. Det vil også være lærlinger på prosjektet, sier prosjektleder Ole Rønning.

Ny bjelkebru
Eksisterende bru skal rives og fjernes. Den nye brua er en bjelkebru på rundt 55 meter i lengde og 10 meter i bredde.

− Brua skal utføres med prefabrikkerte bjelker, og dekket støpes på toppen av disse. Den største utfordringen blir nok vannhåndtering i forbindelse med bruaksene, men det har vi både erfaring og kompetanse for å løse på en god måte, sier assisterende prosjektleder Petter Hauge Johansen.

Strenge sikkerhetsrutiner
I tillegg skal Peab bygge nye tilstøtende veier til brua, rundt 900 meter vei totalt. I arbeidene inngår blant annet planering, veifylling og sprengning.

− Det vil være sprengningsarbeider langs E6, og vi har strenge sikkerhetsrutiner knyttet til dette. Blant annet vil vi i korte perioder på maks 30 minutter, stenge veien for trafikk. God informasjon og tydelig merking for trafikantene blir veldig viktig, sier Johansen.

Den nye veien og brua skal være klare for trafikkåpning i midten av oktober 2021. Resterende arbeider vil pågå frem til siste overlevering i juni 2022.

Fakta om prosjektet

  • Bru på E6 over Fjerdingelva i Harran, Grong kommune i Trøndelag
  • Bjelkebru
  • Lengde ca. 55 m, bredde ca. 10 m
  • Ny elementkulvert for Litlåa
  • Riving og fjering av gamle Fjerdingelv og Liltåa bruer
  • Vegetasjonsrydding
  • Planeringsarbeider
  • Veifyllingsarbeider (ca. 23.000 m3)
  • Sprenging (ca. 60.000 m3)
  • Knusing av sprengt stein til pukk: ca. 6000 m3
  • Utsortering sprengt stein til frostsikringslag; ca. 4100 m3
  • Veioverbygning, asfaltarbeider (ca 9000 m3 pukk), (ca. 4100 tonn asfalt)
  • Drens- og overvannsarbeider
  • Veirekkverk, murer, grøntarbeider med mer
 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår