Oslo klart best på kollektivtilbud

 
Oslo klart best på kollektivtilbudIllustrasjonsbilde
MOBILITET 2020: Oslo er den desiderte vinneren i kollektivtilbud blant de største norske byene. Kort reisetid, få bytter og høy frekvens på kollektivavganger er avgjørende for at pendlere i betydelig grad har skiftet ut bilen med kollektivtransport.

Av Odd Borgestrand

Under Mobilitet 2020-konferansen i Oslo presenterte seniorrådgiver Janne Pedersen i Norges Automobil-Forbund og samfunnsgeograf Erik Bjørnson Lunke i Transportøkonomisk Institutt resultater fra en undersøkelse der 6700 arbeidsreiser er systematisert. Under en konferanse der miljøperspektivet står sterkt og hvor kollektivtransporten løftes høyt tok Janne Pedersen fatt i en hverdagshistorie som viser hvilket dilemma mange står i hver eneste dag i forbindelse med reise til og fra jobb.

Reell reisetid

Eksempelet som ble benyttet var ei dame som bor på Bestum og jobber på Alna. I følge Ruters reiseplanlegger skal hun bruke 55 minutter til jobben, dersom alt er i rute. I det reelle eksempelet brukte hun 70 minutter på grunn av ulike forsinkelser. Dersom hun hadde tatt sin egen bil ville reisen vært unnagjort på 20 minutter.

- Ulempene og stresset er betydelig, og det er dette som kalles opplevd reisetid. Det er dette som gjør at mange velger bil framfor kollektiv på sin arbeidsreise. Kollektiv taper fortsatt mot bil på en stor del av arbeidsreisene i de store byene, slo Janne Pedersen fast.

TØI-rapporten som tar for seg konkurranseforholdet mellom bil, kollektivtransport og sykkel viser at kort reisetid, få bytter og høy frekvens på kollektivavganger har større betydning enn avstand til holdeplass og ventetid. Det er primært i de største byene, og på reiser til bysentrum, at kollektivtilbudet kan konkurrere med bil som foretrukket transportmiddel på arbeidsreiser. I mindre byer er bil langt mer attraktivt. Sykkel kan konkurrere med andre transportmidler på reiser opp mot 10 kilometer, mens med elsykkel er fordelen betydelig større.

Effektive virkemidler

Analysene viser at bompenger utgjør en liten del av reisekostnadene totalt sett. Tiden man bruker på reisen, og verdien av denne tiden, samt utgifter knyttet til drivstoff og vedlikehold står for den største kostnaden. At bompenger likevel kommer på toppen av eksisterende reisekostnader viser at innføring av bomringer i byene er effektive virkemidler for å forbedre kollektivtilbudets konkurransekraft mot bil.

Erik Bjørnson Lunke slo fast at reisetid er det aller viktigste.

- Dersom reisetiden på kollektivtransport er lik kjøring med egen bil velger hele 80 prosent av de reisende i Oslo å reise kollektivt. Selv om reisetiden er dobbelt så lang velger likevel 60 prosent kollektivt, men så synker den ned til 10 prosent dersom reisetiden er fem ganger så lang. Avstand til holdeplass er også avgjørende. 80 prosent av de som har under 500 meter til holdeplass velger kollektivt. For disse er det viktig med høy frekvens og direkte ruter til arbeidsstedet. Et godt kollektivtilbud blir betegnet av kort reisetid, ingen bytter og høy frekvens, understreket Lunke.

I Oslo er det 50 prosent som har et godt kollektivtilbud inn til sentrum. I Trondheim er det tilsvarende tallet 25 prosent mens Bergen opererer med 20 prosent og Stavanger er helt nede i 10 prosent.

Derfor er Oslo best

- Oslo har en klar fordel med sin skinnegående transport, delvis under bakken. For mange er T-banen er den store forskjellen. Oslo har dessuten et langt bedre totaltilbud enn de andre byene med både buss, bane, trikk og båt. Den høye frekvensen gjør også at reisende aksepterer flere bytter i Oslo enn i de andre byene, mente Erik Bjørnson Lunke

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår