Optimismen rår i OSO Hotwater

 
Optimismen rår i OSO HotwaterBildet: - På det norske markedet ligger vi i dag et stykke bak budsjett, men fallet har vært mindre enn fryktet. På eksportmarkedet har vi også registrert et visst fall, men samtidig har vi økt markedsandeler, spesielt innen OEM-markedet, sier administrerende direktør i OSO Hotwater, Roy A. Magnussen. Foto: Odd Borgestrand
- De siste månedene har vært preget av usikkerhet, men samtidig har det satt en ny giv i hele organisasjonen. Vi har tatt raske og viktige skritt inn i den digitale verden, og hele organisasjonen er omorganisert og effektivisert for å kompensere for et forventet omsetningsfall.

Av Odd Borgestrand

Det forteller administrerende direktør i OSO Hotwater, Roy A Magnussen til VVS aktuelt. Han legger ikke legger skjul på at korona-situasjonen har vært krevende, men også åpnet for nye måter å drive konsernet på.

Logistikkutfordringer

- Vi har opplevd svingninger i det norske markedet, mens eksportmarkedet har vært mer positivt enn forventet. I tillegg har også valutasituasjonen truffet oss med full kraft, sier han.
I den daglige driften mener Magnussen at logistikken har vært en av de største utfordringene.

- I Norge har driften gått tilnærmet som normalt. Ved fabrikken i Sverige har det vært noe redusert bemanning på grunn av karantene for noen av medarbeiderne. Hardest rammet er datterselskapet i England, der 12 av 17 medarbeiderne måtte ut i permisjon. Her har det imidlertid vært gode støtteordninger fra myndighetene som har lettet situasjonen både for selskapet og medarbeiderne.
Økonomisk har første tertial gått bedre enn forventet, sier Magnussen, som mener konsernet er sterkt nok til å tåle en reduksjon i omsetningen.

Bedre enn fryktet

- Da Norge og store deler av verden ble stengt ned i mars satte vi opp ulike scenerier der vi forventet et betydelig omsetningsfall. Vi vet at varmtvannsberedere er noe av det siste som blir montert inn i en ny bolig, og derfor må vi regne med at negative tall vil dukke opp noe senere for oss enn for andre aktører i norsk næringsliv.  På det norske markedet ligger vi i dag et stykke bak budsjett, men fallet har vært mindre enn fryktet. På eksportmarkedet har vi også registrert et visst fall, men samtidig har vi økt markedsandeler, spesielt innen OEM-markedet, altså som underleverandør til andre merkevarer. OEM virksomheten er blitt en stadig viktigere del av OSO sin virksomhet. Vi har også registrert en god økning på våre egne merkevarer i eksportmarkedet.  Totalt sett ligger vi derfor omtrent på fjorårets nivå, og for oss betyr det 10 prosent bak budsjett, sier OSO-direktøren.

Valutasituasjonen

Den svake krona har også vært en viktig faktor for OSO i den krisetida som Norge har opplevd de siste månedene.
- Nå høster vi fruktene av at vi har klart å differensiere oss i hvilke produktsegmenter og markeder vi er inne i. Vi har klart å balansere valutaen vår i større grad enn tidligere. Vi anser det som svært viktig å ha et årvåkent øye på valutautviklingen, sier Magnussen videre, som selv også har økonomisk bakgrunn fra universitet i Bergen.
OSO Hotwater konsernet rundet i fjor en omsetning på en halv milliard kroner, og nådde dermed en viktig milepæl i konsernets historie. Sammenlignet med 2018-tallet økte omsetningen med over 15 prosent, noe Magnussen sier seg svært tilfreds med. De svenske selskapene har registrert en tredobling i omsetningen siden OSO tok over driften i 2013, og bidrar dermed svært godt til de positive resultatene for konsernet.

Har tatt grep

OSO Hotwater har gjort viktige grep for å kompensere for et forventet omsetningsfall i 2019. Selskapet har først og fremst satt på vesentlige ressurser på utviklingsavdelingen, og salgsavdelingene jobber på spreng.
- Vi foretok en omfattende og svært rask omorganisering bare ei uke etter at Norge ble stengt ned, og tilpasset oss en ny situasjon og kan blant annet fullføre tekniske spesifikasjoner på våre tilbudsprosesser. Dermed håper vi å kompensere fallende omsetning med ny omsetning med nye kunder i nye markeder.  Vi benytter den positive kontantstrømmen til å se på nye muligheter for spennende investeringer i bedrifter som er interessante for oss. Vi har sikret god likviditet i samarbeid med våre eiere, som også er tungt representert i vårt styre.
Styreleder Ole Enger er en tungvekter i norsk industri med lang fartstid, og er en viktig pådriver sammen med styret for øvrig, mener Magnussen.

Innovative løsninger

Korona-situasjonen har også bidratt til at det vokser fram flere innovative løsninger.
- Vi er gode på beredernes og tankenes funksjon. Vi er gode på å tilpasse detaljer inn mot hva kundene forventer og har behov for. Innen produktteknologi og prosessteknologi mener jeg vi er helt i fremste linje i verden.  Med store tyske og japanske industrikonsern som viktige kunder, i tillegg til betydelig eksport til Asia og Nord-Amerika, er det viktig at vi er gode på produktstandarder, og hele tiden tar nye steg.

Paradigme-skifte

Det har vært et paradigme-skifte i OSO de siste årene, mener Magnussen.
- Tidligere var vi introverte i forhold til egen kvalitet. Nå ser vi ut i verden, der vi hele tiden blir målt opp mot våre konkurrenter. Konkurransesituasjonen er langt tøffere nå enn for bare 10 år siden. I Norge er vi to produksjonsmiljøer, mens det i England eksempelvis er 30 ulike produsenter. Vi har stor nytte av å være i en tøff konkurransesituasjon. Det er alltid lærdom å hente utenfor Hokksund, sier Magnussen og tillater seg et lite smil.

Varsler nyheter etter krisa

Uten å lette for mye på sløret lover Magnussen flere produktnyheter fra fabrikken i Hokksund, med sine 120 medarbeidere. Vanligvis blir produktnyheter lansert i forbindelse med messer, men i et år uten de store nasjonale og internasjonale messene er det andre kanaler som må benyttes. Blant nyhetene som snart dukker opp er nye styresystemer på beredere. OSO som selskap vil også gå ut med informasjon om sine investeringer i virksomheter og teknologier som ligger tett opp til OSO sin egen virksomhet. Nye satsinger er på gang i Sverige, og salgsapparatet i nabolandet blir også omstrukturert.

- Koronakrisen har dratt både administrasjon og salgsapparat lynraskt inn i en digital verden som vi ville brukt betydelig lengre tid på om ikke krisen hadde oppstått.   Det er krevende å samhandle på tvers av landegrenser og tidssoner, men interessen for å lære seg nye digitale plattformer har fått et viktig løft, og derfor tror jeg vi kommer styrket ut av den krisa vi nå har levd med noen måneder, avslutter Magnussen.

I NYE Byggfakta nr. 4, som er ute hos abonnentene 9. juni, kan du lese et lengere profilintervju med OSO-sjefen

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår