Nye Veier går nye veier

 
Nye Veier går nye veierTor Alf Høye presenterte de viktigste delene av den nye kontrakten. Han er Fagansvarlig Drift og Vedlikehold i Nye Veier AS.
Nye Veier as gjennomførte fredag 11. januar et informasjonsmøte angående den utlyste konkurransen for selskapets første driftskontrakt. Blant 40 deltagere var større driftsentreprenører, samt andre fagrelaterte underleverandører.

Tekst og foto: Pål Engeseth

Nye Veier går bokstavelig nye veier. Ikke bare er de ute for første gang med en driftsavtale, men de velger en ny anskaffelsesprosess og samarbeidsform som er spennende for hele bransjen.

Fristen for prekvalifisering er allerede i slutten av januar, og i starten av februar får tilbyderne vite om de er godkjent.

Slik er anskaffelsesprosessen og tidsfrister for Prekvalifiseringen

BVP

Nye Veier vil for denne konkurransen benytte Best Value Procurement (BVP), som er en anskaffelsesmetodikk benyttet på totalentrepriser. Fordelen med BVP metodikken er at den gir begrenset dokumentasjon i forespørsels- og tilbudsprosessen, der hovedvekt legges på entreprenørens kompetanse og prestasjon. Endelig kontrakt utarbeides av totalentreprenøren gjennom en konkretiseringsfase, innenfor rammene i tilbudet.

BVP eller selve tilbudsfasen skal gjennomføres etter følgende tidsplan

 

Fasene i BVP konkurransen

Ny kompensasjonsmodell

Kompensasjonsmodellen er også ny for denne typen anskaffelser. Modellen bygger på at tilbyder tilbyr en målsum og angir fortjeneste og andre omkostninger. Kort forklart vil driftsentreprenøren få dekket operative kostnader for utført arbeid samt generelle omkostninger i tilbud. Fortjenesten avhenger av driftsentreprenørens merforbruk evt. det motsatte iht. avtalt målsum. Driftsentreprenøren tilkommer også reguleringer og justeringer for prisstigning, mengdeendringer, oppstartstidspunkt av nye veier, etc.

I møtet ga Nye Veier informasjon om driftskontraktens omfang og innhold. Nye Veier ønsker én driftsentreprenør på alle veistrekningene som vil inngå i kontrakten, og med et totalansvar for driften av de ulike veistrekningene. Kontakten vil ha en varighet på 5 år med opsjon på forlengelse på 1 +1 år.

Evalueringskriterier

Nye Veier har på denne nye kontrakten valgt å satse på innovasjon og kompetanse og har derfor valgt å legge spennende evalueringskriterier til grunn.

 

Som et risikoreduserende tiltak kan også driftsentreprenøren flytte deler av fortjenesten eller trekk i sin fortjeneste til påfølgende år. Nye Veier gir kompensasjon for deltakere i konkurransen.

Endelig tilbudsfrist er satt til 8. mars, og kontraktsignering er stipulert innen juni.

 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Bygg Reis Deg 2017

Vis alle

  

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår