Multiconsult bistår i storsatsning på Gjøvikbanen

 
Multiconsult bistår i storsatsning på GjøvikbanenJaren Stasjon | Illustrasjon: Bane NOR
Gjermundshaug Anlegg, Baneservice og Multiconsult er valgt av Bane NOR til å utføre totalentreprise for Jaren stasjon.

Sammen med flere andre tiltak, vil denne utbyggingen legge til rette for mulig timesfrekvens for regiontog mellom Gjøvik og Oslo, samt lokaltog til og fra Jaren.

Multiconsult står for prosjekteringen av alle fag i totalentreprisen, med unntak av signal. Entreprisen omfatter ulike stasjonstiltak og spor for parkering av tog. Selskapet utførte også opprinnelig hovedplan for Bane NOR, og leverte i 2018 teknisk detaljplan for samme prosjekt.

- Det betyr mye å få tildelt prosjektet av Bane NOR, som er en viktig og god kunde av oss. Vi ser frem til å samarbeide tett med alle i prosjektgruppa om et godt sluttresultat. Hovedaktivitetene for prosjektering utføres innen ett års tid, og prosjektet skal stå ferdig i 2022, sier Gunn Pedersen Ødegaard, oppdragsleder i Multiconsult, i en pressemelding.

Prosjektet startet opp 4.august. Arbeidet utføres sammen med Gjermundshaug Anlegg, som står for underbygning, entreprenøren Syljuåsen med ansvaret for bygg, og Baneservice som holder i den jernbanetekniske delen.

Dobbel frekvens på strekningen
Gjøvikbanen blir i desember en av de første strekningene i Norge som tar i bruk ERTMS (European Rail Traffic Management System). Det nye systemet for signalisering og trafikkstyring dobler frekvensen på strekningen.

- I 2022 blir det mulig med timesavganger i grunnrute til og fra Gjøvik. Det er i dag et stort behov for økt kapasitet, grunnet mye gods- og lokaltrafikk på den sørlige delen av strekningen. Dette blir den største satsningen på Gjøvikbanen, siden strekningen ble elektrifisert i 1963. Oppdraget trekker inn ressurser fra mange markedsområder i Multiconsult, og vi synes det er veldig spennende å få ta del i et så tverrfaglig og fremtidsrettet baneprosjekt, sier Pedersen Ødegaard.

I prosjektet bygges det for en hensettingskapasitet (togparkering) for seks togsett á 110 meter. Det bygges også to sideplattformer, tilpasset lengden på doble togsett. I tillegg etableres ny overgangsbro til plattformene, med heiser og trapper. Ny drift- og vedlikeholdsbase med kontorbygg, og sportilgang for skinnegående arbeidsmaskiner, er også del av prosjektet.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår