Lastebileiere vil beholde ferger på E39

 
Lastebileiere vil beholde ferger på E39Bildet: Administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileierforbund med klart budskap om flere avganger på ferjene og nei til undersjøiske tuneller på E39. Foto: Odd Borgestrand
Mobilitet 2020: - Mange av dagens ferjestrekninger på E39 fra Kristiansand til Trondheim er planlagt erstattet av undersjøiske tuneller med et stort katastrofe-potensial.

Av Odd Borgestrand

- Derfor sier Norges Lastebileierforbund nei til ferjefri E39. Milliardene kan brukes langt mer effektivt på strekningene mellom ferjeleiene.

Det sa administrerende direktør Geir A. Mo med sterkt engasjement under Mobilitet 2020, der 17 organisasjoner innen samferdsel har gått sammen som arrangører av den nye infrastruktur-konferansen.

- Trygge veier og trafikksikkerhet er fra næringstransportens ståsted, med sine 22.000 lastebiler, det aller viktigste. Godstransport fra vei har økt kraftig de siste årene, og veksten vil fortsette.  Store deler av denne veksten kan ikke flyttes over på sjø eller bane.  Svært mye av transporten er knyttet til bygg- og anleggsvirksomhet, og det aller meste av transporten går mellom korte avstander. Derfor vil veksten fortsette på vei, selv om vi er positive til at de lange transportene foregår på bane og sjø ut fra blant annet et miljømessig aspekt, fortsatte Mo.

- Veksten forutsetter større investeringer på veinettet, mente han. -Et dårlig og rasutsatt veinett skaper forsinkelser. Dette gir store ringvirkninger. Et forsinket vogntog kan bety forsinkelser på en byggeplass eller en tapt ferje. Sjømatnæringa er spesielt utsatt ved at fisk blir forringet ved små forsinkelser.  Et stabilt veinett er viktig for alle som er avhengig av transportnæringa, mente Moe, og gikk dermed rett inn i E39-diskusjonen.

Moe understreket at strekningen mellom Kristiansand og Stavanger, der det ikke er snakk om en eneste ferjestrekning, også er en viktig del av prosjektet. Likevel er det fjordkryssingene og veiene mellom fjordene på Vestlandet som har størst fokus. NLF mener de store fjordkryssingene må utsettes og at midlene kan brukes langt mer effektivt andre steder. Lastebileierne er motstandere av undersjøiske tuneller, fordi de har mange negative sider ved seg, både klimamessig, miljømessig og ikke minst trafikksikkerhetsmessig. Katastrofepotensialet er uakseptabelt stort sammenlignet med å bygge broer og veier.

- Det viktigste er likevel kostnadene. Det er vanvittig omfattende krysninger vi snakker om både over Sognefjorden og Romsdalsfjorden. Sammenlignet med andre viktige prosjekter som venter kan vi ikke kaste bort milliarder av kroner på disse kryssingene. Det er en rekke veistrekninger som må rustes opp mellom ferjeleiene samtidig som det må innføres høyfrekvente ferjeavganger. Det er fremdeles nærmere 1500 km med riksvei i Norge uten gul midtstripe. Alle som har kjørt E39 på Vestlandet vet at det må enorme midler til for å trygge veinettet, sa han.

NLF vil heller prioritere E-16 Gudvangen -Bergen og en ny ekspressvei E134 over Haukelifjell med arm til Bergen. En opprusting her vil få enormt positive ringvirkninger for hele Sør-Norge. Det samme gjelder E136, som betegnes som eksportveien gjennom Møre og Romsdal.
- Vi trenger god regularitet også på vinterføre, og det inkluderer økt rassikring både på riks- og fylkesveiene, understreket Mo i sitt innlegg under konferansen i Oslo.

Han mente det var på tide å legge prestisjeprosjektene med ferjefri E39 mer eller mindre på is og beholde gode og høyfrekvente ferjeforbindelser der også transportører kunne få seg en velfortjent pause, en kaffekopp og et besøk på do.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår