Kruse Smith innstilt til skredsikringskontrakt

 
Kruse Smith innstilt til skredsikringskontraktBildet: Tunnelpåbygg og riggområde på Indreeide. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
AKTUELLE PROSJEKTER: Møre og Romsdal fylkeskommune har innstilt arbeidsfellesskapet Kruse Smith Entreprenør AS og Volda Maskin AS til kontrakten på byggingen av skredsikringstunnel på fv. 63 mellom Eidsdal og Geiranger.

Av Bjørn Laberg

Sju entreprenører hadde levert tilbud på oppdraget, som er en totalentreprise som inneholder prosjektering og bygging av:

•    4,8 km tunnel og 100 meter tunnelportaler
•    Komplett elektroarbeid for prosjektet
•    400 meter vei i dagen, med tilkopling på eksisterende veinett
•    En 25 meter lang bru
•    En 135 meter lang ledevoll for skred på Indreeide

Begge forskjæringene ble sprengt og gjort klare i 2019 i en forberedende kontrakt.

Best pris og kvalitet

Kontrakten er tildelt entreprenøren som har levert tilbudet med best forhold mellom pris og kvalitet. Kvaliteten blir vurdert ut fra gjennomføringsplanen, entreprenøren sin organisering og nøkkelpersonell.
Vurderinga og verdisettingen av kvaliteten på tilbudene ble gjort før prisane blir opnet. Kontrakten er tildelt entreprenøren med lavest vektet sum (pristilbod minus verdi på kvalitet), men kontraktssummen er prisen i tilbudet som er levert.

- Vi er svært godt fornøyde med konkurransen om oppdraget og at vi kan innstille entreprenøren som vi mener hadde best kvalitet på tilbudet og som også har lavest pris, seer prosjektleder Arne Ola Stavseng i Møre og Romsdal fylkeskommune, i en pressemelding.

Tilbyderne har ti dagers klagefrist på innstillinga. Tilbudet skal også legges fram for politikerne før man kan skrive kontrakt.

Sikrer 13 skredpunkt

Fv. 63 er eneste tilkomstvei for Geiranger om vinteren. Når prosjektet er ferdig blir det tryggere for trafikantane og færre stengingar av vegen på grunn av skred eller fare for skred. Skredsikringsprosjektet sikrer 13 registrerte skredpunkt. Årsdøgntrafikken er i 630 køyretøy i gjennomsnitt, men varierer fra 1500 kjøretøy i døgnet i sommarsesongen, til 200 kjøretøy i døgnet om vinteren.

Byggestarten er planlagt i høst og tunnelen skal etter planen åpne for trafikk høsten 2023.

 

Jobber du mot prosjektmarkedet og ønsker å komme tidlig inn i prosjektene?

Byggfakta kartlegger alle byggeprosjekter i Norge og viser resultatene via tjenesten Byggfakta Smart.


 

Last også ned vår rapport om: De 100 kommunene som har de største prosjektplanene

 

 

 

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår