Kan bli verdens lengste trebru over Mjøsa

 
Kan bli verdens lengste trebru over MjøsaSlik kan den nye Mjøsbrua bli seende ut. (Illustrasjon: Statens Vegvesen)
AKTUELLE PROSJEKTER: Nye Veier er i gang med grunnundersøkelser for ny firefelts bru over Mjøsa. Resultatet kan bli verdens lengste og bredeste trebru.

Av Tore Kubberød

Nå intensiveres arbeidet med forberedende og overordnede avklaringer for ny Mjøsbru. Nye Veier har engasjert rådgivningsmiljøene i Multiconsult Norge AS for å arbeide med konseptutvikling og evaluering av ny Mjøsbru.

Det har lenge vært snakket om at den nye brua over Mjøsa blir bygd i tre og at den i så fall blir verdens hittil lengste trebru.

– I konseptutviklingen skal vi vurdere flere brutyper, inkludert trebru, sier Øyvind Moshagen i Nye Veier.

E6-strekningen Moelv – Øyer sør rykker oppover på prioriteringslista over kommende utbyggingsprosjekter. Det er derfor man nå har startet på arbeidet med grunnundersøkelser der hvor den nye Mjøsbrua skal ligge. Dette er cirka 800 meter sør for dagens Mjøsbru.

– Nye Veier må optimalisere bruprosjektet best mulig. Rådgiverne skal blant annet optimalisere Mjøsbrua slik at den tåler 110 km/t og vurdere brukonsepter med tanke på design, byggetid, kostnad og klimautslipp, sier Moshagen.

 Den nye Mjøsbrua blir cirka 1750 meter lang med fundamentering på inntil 70 meters dybde.  Ei ny Mjøsbru i tre vil koste i underkant av fire milliarder kroner å bygge, mens en betongbru vil koste noe mindre. Samtidig vil byggetiden for trebru bli noe kortere samtidig som man sparer miljøet for store utslipp. Beregnet byggetid er fra tre til tre og et halvt år, avhengig av løsninger.

Uansett hvilken løsning man ender på skal den nye Mjøsbrua inneholde fire felts motorvei dimensjonert for 110 km/t samt gang- og sykkelvei. Strekningen Moelv – Øyer sør (inkludert Mjøsbrua) inngår i Nye Veiers portefølje. Det er ikke endelig bestemt når E6-strekningen skal bygges.

Den eksisterende Mjøsbrua skal rives etter at den nye er ferdig.

FAKTA

Mjøsbrua

E6 Moelv-Biri

Fylke: Hedmark og Oppland

Verdi: Opp mot fire milliarder kroner

Antatt byggestart: 2020

Byggeperiode: 3-3,5 år

Tiltakshaver: Nye Veier AS

Utredningskonsulenter: Innovasjon Norge Hovedkontor, Statens Vegvesen, Region Øst Hovedkontor.

Konseptutvikler: Multiconsult Norge AS

Om Byggfakta Live: Byggfakta Live-databasen inneholder mer enn 20 000 norske bygg- og anleggsprosjekter. Byggfakta Live leverer oppdatert informasjon om ca. 250 nye og 1100 eksisterende prosjekter hver uke til våre kunder.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Bygg Reis Deg 2017

Vis alle

  

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle