Innovativ 30-åring med en eventyrlig reise

 
Innovativ 30-åring med en eventyrlig reiseBildet: Salgsdirektør Eirik Nordermoen (t.v.) og daglig leder Eivind Gunvaldsen i SG Armaturen
30-års jubilanten SG Armaturen kan se tilbake på en eventyrlig reise fra selskapet ble etablert i 1990.

Med en omsetning på litt over 40 millioner kroner i 2000 til dagens på 1,3 milliarder kroner, har selskapet blitt en toneangivende belysningsaktør i markedet.

– Det var ingen som forutså den voldsomme utviklingen. Takket være dyktige medarbeidere på alle nivåer i selskapet, har vi klart å befeste vår markedsposisjon, sier daglig leder Eivind Gunvaldsen og salgsdirektør Eirik Nordermoen, i en pressemelding.

Ser lyst på fremtiden

SG Armaturen ser lyst på fremtiden og mener det er mulig å nå en omsetning på 2 milliarder kroner innen 2025.
– Vi har hatt en lang reise fra vil lanserte Rondo beslaget på 1990-tallet til dagens moderne Tunable white belysning og avanserte styresystemer med bluetooth, sier Gunvaldsen. Han kan fortelle at det var hans far Sven Gunvaldsen som etablerte selskapet i 1990.
– Han styrte selskapet med nennsom hånd de første 10 årene. Jeg ble ansatt i 1994, først som lager- og deretter som kontormedarbeider, før jeg overtok lederansvaret i 2000, sier Gunvaldsen.

Fra liten til stor

SG har i dag datterbedrifter i Sverige, Danmark, Finland, Island, Be-Ne-Lux, Frankrike, Tyskland, Østerrike og England.
– Vi har 600 ansatte hvorav 300 i Europa og 300 i Kina. Da selskapsstrategien ble meislet ut, var det ingen som forutså dagens vekst, understreker Gunvaldsen.
På 1990-tallet fokuserte selskapet både på grossister, installatører og butikkmarkedet med Skeidar og Ikea som kunder.
– Ikea ble vår største kunde som solgte våre belysningsløsninger over hele verden. Etter hvert kom Erik Nordermoen inn i selskapet og sammen utarbeidet vi en strategiplan for selskapets videre vekst. I 2000 besluttet vi å fase ut butikkmarkedet og bestemte oss for utelukkende å satse på grossist- og installatørmarkedet. I 2003 omsatte vi for 50 millioner kroner, sier Gunvaldsen

- Vi har bygget merkevaren 100 prosent mot norske elektrikere og utviklet kundetilpassede produkter. Frem til i dag har strategien båret frukter, sier Nordermoen. 

Egne utviklingsavdelinger

SG Armaturen har i dag 10 000 kvm administrasjonsbygg og et lager på 7000 kvm i Lillesand.  Selskapet har egne utviklingsavdelinger i både Lillesand og Odense Danmark, som utvikler morgendagens belysningsprodukter.
– Våre selgere kommer med regelmessig tilbakemeldinger fra kunder til utvikling av nye belysningsprodukter, sier Gunvaldsen og Nordermoen.
– Det er ikke billig å utvikle belysningsprodukter selv, men det gir oss trygghet for at kundene får den kvaliteten de etterspør. Vi har bygd opp ekstrem god kompetanse i eget huset hus, som vi deler med dem, sier Gunvaldsen.
– Hadde vi kun satset på trading av belysningsprodukter, ville vi aldri vært der vi er i dag. Når produktkonseptet er utviklet og godkjent, får fabrikken i Kina elektronisk bekreftelse om å starte produksjonen. Vi eier fabrikken og har dermed full kontroll med produksjonsprosessen, sier Nordermoen. Han kan fortelle at selgerne i SG spiller en aktiv rolle i produktutviklingen.
– Det gir dem et eierskap til produktene. De kan reisen fra ideutkast til produktlansering. De har stor grad av frihet og er tilgjengelig 24/7 for sine kunder.

Konkurransefordel

– Med båttransport tar det 6-7 uker før belysningsproduktene er på lager i Lillesand. Med den transibirske jernbanen tar det 25-30 dager før produktene er fremme i Hamburg. I tilfelle hasteleveranser benytter vi fly. Normalt tar det 4 måneder fra varen bestilles, produseres og til den er lagerført. På vårt 7 000 kvm store lager i Lillesand har vi til enhver tid fire måneders forbruksvarer tilgjengelig for våre kunder, sier Gunvaldsen.
– I disse koronatider har vi ikke gått tom for varer, noe som har vært et klart konkurransefortrinn for oss. Fra å ha vært en stor belysningsleverandør til boligmarkedet på 2000-tallet, er vi nå også en komplett leverandør til prosjektmarkedet, sier Gunvaldsen og Nordermoen.

– Vi opplever også vekst i rehabiliteringsmarkedet. Skulle det bli nedgang i prosjektmarkedet, har vi gode løsninger for rehabiliterings- (ROT) markedet, sier Gunvaldsen avslutningsvis i pressemeldingen.
 

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår