Harstadåstunnelen er åpen

 
Harstadåstunnelen er åpenBildet: Mellom to og tre tusen mennesker deltok på åpningsfesten. Foto: Tomas Rolland
Lørdag 4. januar 2020 ble Harstadåstunnelen åpnet for trafikk. Mellom to og tre tusen mennesker var med på åpningsfesten.

Den 1406 meter lange tunnelen gir en ny forbindelse mellom Seljestad og Sama i Harstad.

- Forbindelsen reduserer gjennomgangstrafikken i sentrum betydelig, noe som gir bedre forhold for gående og syklende, triveligere bomiljø og mindre støy og støv, heter det i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Første salve for Harstadåstunnelen gikk i slutten av september 2016 og gjennomslaget kom drøyt ett år senere. Hovedentreprenør i delprosjektet er Aldesa Construcciones S.A., mens Traftec AS har gjort elektrojobben

Harstadåstunnelen er utstyrt med 19 nødstasjoner, med nødtelefoner og brannslokkere. Videre har den 22 overvåkningskameraer, 14 vifter for brannventilasjon, nødnett og DAB. Det er bommer på begge siden, slik at den kan fysisk stenges hvis nødvendig. Tunnelen døgnovervåkes av Vegtrafikksentralen (VTS), som også kan fjernstyre både bommer og vifter.

Til sist har tunnelen to nødutganger for rask evakuering hvis slikt skulle bli nødvendig.

Harstadpakken er et samarbeidsprosjekt mellom Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen. Prosjektet skal ruste opp transportsystemet i byen og gi god og sikker fremkommelighet for alle trafikanter.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår