Har brukt 15 milliarder på tunneler

 
Har brukt 15 milliarder på tunneler80 tunneler er allerede ferdig oppgradert. Her er Vålerengtunnelen i Oslo som nå skal gjennom omfattende rehabilitering og oppgradering. Arbeidet starter opp nå i januar 2020. Forventet ferdigstillelse innen januar 2021. Arbeidet blir utført av AF Gruppen, som har inngått avtale om hovedentreprise. Kontraktsverdi er estimert til 301 millioner kroner. (Foto: Statens vegvesen).
Tunneloppgraderingene til Statens vegvesen er den mest omfattende opprustningen av veinettet som noen gang er utført. 15 milliarder er brukt på 80 tunneler.

Statens vegvesen har utbedret 80 tunneler på riksveinettet siden programmet om tunnelutbedring kom i gang for om lag seks år siden. Kostnadene har kommet opp i nær 15 milliarder kroner, ifølge Statens vegvesen.

Tunnelene er godkjente!

- Medier har skrevet at 135 tunneler ikke er godkjente, men alle tunneler der det går trafikk, er godkjent for bruk, forklarer sjefingeniør Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen i en nyhetssak på vegvesen.no.

Tunneler blir godkjent for bruk etter de periodiske inspeksjonene. Nye tunneler og tunneler som er oppgradert, blir sikkerhetsgodkjent før åpning.

Formidabel jobb

- Jeg vil understreke at det er gjort en formidabel jobb med å forbedre tilstanden og øke sikkerheten i norske veitunneler, sier Kaarmo.

Det som er riktig at Statens vegvesen har ytterligere 135 tunneler på riksveinettet som skal utbedres.

På grunn av omfanget prioriteres TEN-T-nettet, som er en europeisk definisjon av de viktigste transportrutene. Det er tunnelene på TEN-T-nettet som omfattes av kravene i tunnelsikkerhetsforskriften.

Statens vegvesen prioriterer også tunneler på det øvrige riksveinettet som er i dårlig forfatning.

I enkelte deler av landet tar tunnelutbedringene lengre tid enn forutsatt. Årsakene er økt omfang på arbeidet og de store kostnader. Hensynet til trafikkavvikling spiller også inn. Arbeid i tunnelene medfører hel eller delvis stengning og omkjøring på dårligere veier.

Risikoreduserende tiltak

Selv om eldre tunneler ikke har det utstyret som det stilles krav om i nye tunneler, er sikkerheten ivaretatt. Etter sikkerhet- og sårbarhetsanalyser kan man iverksette tiltak som reduserer risiko. Eksempler er restriksjoner for tunge kjøretøy, redusert fartsgrense eller et generelt høynet omfang av beredskap.

Dette sier tunnelsikkerhetsforskriften om periodiske inspeksjoner

Vegdirektoratet skal utføre jevnlige inspeksjoner for å påse at alle tunneler som omfattes av forskriften, er i samsvar med krav fastsatt i forskriften.

Tidsrommet mellom to inspeksjoner av en tunnel skal ikke overstige seks år.

Dersom Vegdirektoratet finner at en tunnel ikke tilfredsstiller kravene i forskriften, skal det underrette tunnelforvalter og sikkerhetskontrolløren om at det må treffes tiltak for å styrke tunnelsikkerheten. Vegdirektoratet fastsetter vilkår for fortsatt bruk eller gjenåpning av tunnelen eller andre restriksjoner eller vilkår som skal gjelde inntil utbedringstiltakene er iverksatt. Dersom utbedringstiltakene medfører vesentlig endring i tunnelens konstruksjon eller bruk, skal det straks disse tiltakene er gjennomført gis ny brukstillatelse for tunnelen, i samsvar med framgangsmåten fastsatt i vedlegg II.

 

 

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår