- Grønn effektivitet og trygghet på veiene

 
- Grønn effektivitet og trygghet på veieneBildet: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland har klare mål for veien videre i Statens vegvesen og kom både med klare krav og ønske om et tettere samarbeid med næringen under Arctic Entrepreneur. Foto: Odd Borgestrand
Arctic Entrepreneur 2020: - Vi skal bygge et effektivt, miljøvennlig og ha et trygt transportsystem. Det betyr enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet.

Av Odd Borgestrand

- Det skal bli mer for pengene enten det handler om bygging eller drifting av infrastruktur.

Statens vegvesens nye vegdirektør Ingrid Dahl Hovland var ikke til å misforstå både når det gjaldt visjoner, ønske om samarbeid og krav til næringen da hun møtte maskinentreprenører under Arctic Entrepreneur på Gardermoen.

Nullvisjon

Hun ar tydelig på at ny teknologi skal bli tatt i bruk raskest mulig.
- Det skal være en nullvisjon for drepte og hardt skadde og Statens vegvesen skal også bidra til å oppfylle landets klima- og miljømål. På det siste punktet må MEF være en aktiv bidragsyter, understreket Ingrid Dahl Hovland.
- Antallet drepte i kraftig redusert siden de stygge tallene i 1970, da det var 560 som mistet livet. De siste årene har tallet ligget på drøyt 100 mennesker. Med ny teknologi kan vi komme godt under 100, og vi må holde fast ved visjonen om null drepte og hardt skadde, sa den tidligere sjefen fra Nye Veier AS, som gjorde så god jobb i dette selskapet at hun ble bedt om å søke stillingen som vegdirektør i Statens vegvesen.

Markeds- og kontraktstrategier

Samarbeidet mellom Statens vegvesen og MEF-medlemmer har til tider vært mer enn anstrengt. Det er ingen tvil om at Hovland ønsker et helt annet klima, uten å gå på akkord med samfunnets overordnede interesser om mest mulig infrastruktur for hver eneste krone.
- Vi må være villig til å teste nye konkurranseformer og få til en god dialog med bransjen. Det handler om klare klimamål, ved å utvikle nye metoder og materialer innen vegbygging. Det er viktig med en forenkling og mer funksjonskrav i kontraktene.
- Kontraktstørrelser er alltid et diskusjonstema, fortsatte hun. Vi har en stor andel kontrakter under 100 millioner, slik mange MEF-bedrifter ønsker, men enkelte kontrakter vil ha fordel av å være stor for å legge mer ansvar ut på entreprenørene. Kontrakter opp mot 6-7 milliarder vil derfor fortsette, men det store flertallet blir betydelig mindre, lovte vegdirektøren.

Digital framtid

- Statens vegvesen ønsker å legge bedre til rette for flere digitale verktøy direkte ut i anleggene. Det er en målsetting at mye av søknader kan skje digitalt. Nye grensesnitt ut mot fylkene er også viktig.
Framtida er digital, og her må også vi følge opp. Vi skal tilrettelegge for framtidens transportsystemer. Vi må jobbe mer på tvers og få dette inn i kontraktene. Dette vil også bety mye for bransjen. Vi vil gjerne vise at vi er moderne i vår tankegang. Det samme gjelder for drift og vedlikehold. Vi må få en bedre oversikt. God innovasjon i en spredt næring er krevende. Vinterdrift må vi bli enda mer effektive på. Her ser jeg at vi har et stort behov for tett samarbeid med bransjen, sa Hovland.

Kutte utslipp

Hovland understreket at Statens vegvesen vil være en aktiv pådriver for å nå klimamålene. Det er de mindre kjøretøyene som har best teknologi i dag, og det er viktig at også større maskiner kan komme etter.
- På transportsiden må det kuttes betydelig på utslippene. Elektrifiseringen er godt i gang på norske ferjestrekninger. De neste to årene vil det skje mye, og målet er nullutslipp allerede i 2030.
Hun håpet å se de første utslippsfrie brøytebilene på plass i Norge i løpet av noen få år.
- Det er viktig at vi vil, og at vi jobber langsiktig, sa hun

Må ta jukserne

Hovland tok også et tydelig oppgjør med de useriøse aktørene i bransjen. Hun nølte ikke med å si at næringen er kjennetegnet av useriøse aktører. Derfor ba hun om tett samarbeid for å rydde misforståelser av veien og på den måten hjelpe hverandre til å følge bli en seriøs bransje.
- Det er noen få i næringen som bevisst jukser. Det skal lønne seg å drive seriøst. Derfor må vi jobbe sammen om å kvitte oss med de useriøse. Den samfunnsmessige nytten skal være avgjørende for alt vi foretar oss. Mest mulig vei ut av hver krone og høy beredskap er målet. Det betyr høye forventninger og flere tydelige krav også til MEF-medlemmer og andre aktører innen anleggsbransjen. Nå skal alt måles opp mot de kravene vi setter, avsluttet hun. 

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår