Fredrikstadbrua i rute

 
Fredrikstadbrua i ruteSTILLASEKSPERT: Consolvo regnes som en av landets fremst eksperter på stillaser. Her er en av stillasbyggerne; Nerijus Diekontas, fotografert i en liten pause på Fredrikstadbrua. Foto: Torbjørn Tandberg
70 meter over vannet sørger selskapet Consolvos uredde stillas-eksperter for at rehabiliteringen av Fredrikstadbrua nå er i rute.

I november 2018 skal nemlig landets største brurehabiliteringsprosjekt være ferdig, og Fredrikstads landemerke skal fortsette å få trafikken trygt over Glomma i flere nye tiår. Den fredede buebrua vil da blant annet være karbonforsterket i en rekke av konstruksjonsdelene og rehabilitert med 200 tonn kubikk ny betong og nytt slitedekke. I tillegg vil hovedbuen bli effektbelyst på kveldstid og gangfeltet på den ene siden vil være bredere.

Det var i mars i 2016 at Lier-selskapet Consolvo AS startet arbeidene med å montere stillaser under den nå 60 år gamle buebrua som er 64 meter høy, 824 meter lang og har en seilingshøyde på 39 meter. Nå er arbeidene enda mer luftige i og med at aktiviteten er flyttet til midtspennet over kjørebanen med et stillas som nå rager 70 meter over vannet og 30 meter over biltrafikken under.

Stillas- og brueksperter
Og dette har ikke vært noen enkel utfordring for Consolvo som er blant landets fremste eksperter på stillasbygging og rehabilitering av brukonstruksjoner. Selskapet, som har 300 ansatte og en omsetning på 550 millioner kroner, har vært med på å forlenge levetiden til viktige forbindelser som Brevikbrua ved Porsgrunn, Risøya bru i Tvedestrand, Tromøybrua ved Arendal og Minnesundbrua ved Eidsvoll.

– Vi må også ta hensyn til vær og vind i så store høyder. Blant annet er arbeiderne sikret med fallseler når de bygger selve stillasene, forteller Edgaras Anuzis som er stillasingeniør i Consolvo. Edgaras understreker at stillasbygging handler om tre ting; god planlegging, et solid system og fokus på sikkerhet.

Stein Andersen i Statens vegvesen bekrefter at Consolvo og veivesenet har stått overfor en krevende oppgave. – Det har vært utfordrende arbeid med stillasering på det meste av brua. Det er stor trafikk, og brua går også over hustak og privateiendommer. I tillegg må det tas hensyn til nærliggende jernbane og skipsanløp på Glomma som setter begrensninger på stillasbyggingen, sier Andersen.

Bygde tunnel på brua
– Det som er viktig når vi jobber i høyden er å sikre området og trafikken under der arbeidene foregår. I samarbeid med veivesenet har vi gjort det vi kan for å redusere belastningen for publikum ved å unngå stenge brua. Siden vi er opptatt av sikkerhet og solide og effektive løsninger så har ikke det å jobbe om natten vært vurdert som et godt alternativ da det er mindre sikkert og ikke er så veldig effektivt. Vi kom derfor fram til en løsning der vi valgte å bygge et tak over trafikken. Det fungerer som en slags tunnel over midtspennet, med sikkerhetsnett rundt i tillegg, slik at vi kan holde brua åpen samtidig som vi jobber for fullt uten risiko for passerende trafikk, forklarer Consolvos anleggsleder Kenneth Andersen.

Solide løsninger
Fredrikstadbrua-prosjektet har mange involverte parter med hele fem godkjenningsinstanser. Både veivesen, veidirektorat og underleverandører er inne for å godkjenne arbeidet i tillegg til tredjepartskontroll og egenkontroll. Etter flere ulykker med reisverk til bruer har veidirektoratet innskjerpet kontrollen med stillaser som går over, under eller er plassert så nært inntil offentlig vei at et eventuelt sammenbrudd kan berøre område åpent for alminnelig ferdsel.

– Vi er svært fornøyd med at det er fokus på sikkerhet. Vår erfaring er at fokus på sikkerhet gir trygge og godt fungerende ansatte, god lønnsomhet og fornøyde kunder, sier Fredrik Røtter, daglig leder i Consolvo AS.

Arbeidene
Under totalrehabiliteringen av Fredrikstadbrua har det vært benyttet materialer og metoder tilpasset byggverkets egenart på en måte som ikke reduserer de arkitektoniske og kulturhistoriske verdiene.

Alle bruas flater er rehabilitert inkludert karbonforsterkninger på utvalgte konstruksjonsdeler og overflatebehandling av stål og betong. Det er gjennomført tradisjonell mekanisk betongreparasjoner og vannmeisling. I tillegg er det utført mindre veiarbeider samt utarbeidet nytt brurekkverk, nytt elektroanlegg med effektbelysning og et komplett nytt slitelag .

 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Bygg Reis Deg 2017

Vis alle

  

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår