Fem tilbydere skal konkurrere om bygging av E6 Moelv – Roterud

 
Fem tilbydere skal konkurrere om bygging av E6 Moelv – RoterudDenne illustrasjonen viser tre alternativer for en ny bru over Mjøsa i ett og samme bilde.
Fem grupperinger av entreprenører og rådgivere er kvalifisert til å levere tilbud og konkurrere om å bygge ny E6 Moelv – Roterud. I prosjektet inngår ny Mjøsbru.

De fem grupperingene som skal konkurrere om entreprisen er:

E6 Moelv – Roterud er en del av strekningen E6 Moelv – Øyer. Moelv – Roterud er ca. 11 km lang. Prosjektet omfatter ny bru over Mjøsa samt totalt ca. 9,4 km vei i dagen på begge sidene av broen.

- Med fem prekvalifiserte selskapsgrupperinger, er vi sikret god konkurranse når tilbudsfasen nå starter. Det er store utenlandske entreprenører som er i føringen i selve konkurransen, men de fleste har inngått allianser med kjente norske rådgivende selskaper, sier administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.

Det foreligger en vedtatt kommunedelplan for prosjektet. Kontraktstrategien er totalentreprise med prosjektutvikling og optimalisering i en såkalt samhandlingskontrakt. Der skal entreprenør og rådgivere gjøre en detaljregulering av strekningen sammen med Nye Veier. Det er ventet at byggestart kan skje første kvartal 2021, mens valg av entreprenør skjer i april 2020. Ny E6 Moelv – Roterud har en kontraktsverdi beregnet til 2,5 milliarder kroner.

I selve tilbudskonkurransen er følgende kriterier for valg av entreprenør viktige:

  • Brokonsept
  • CO2 og miljø
  • Kompetanse og erfaring
  • Gjennomføringsplan
  • Kostnadseffektive løsninger

- Nye Veier skal søke å finne best mulig løsning for krysning av Mjøsa gjennom samhandling med entreprenør, rådgivere og interessenter. Da er både bærekraft, tekniske løsninger og teamene vi skal jobbe sammen med sentrale, forklarer prosjektdirektør for Nye Veier Innlandet, Øyvind Moshagen.

Moshagen sier Nye Veier gir industrien og leverandørene muligheter til å levere innovative løsninger gjennom betydelig frihetsgrad knyttet til design, materialvalg og teknolog.

- Tilbyderne skal komme opp med det mest miljøvennlige brokonseptet, samt at vi vil evaluere på blant annet klimafotavtrykk. Nye Veier vet ikke i dag hva som er den mest miljøvennlig kombinasjonen av materialer til eksempelvis en ny bru over Mjøsa, men vi forventer de beste løsningene gjennom denne konkurransen og prosessen, sier Moshagen.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår