Enova-støtte til NorBetong

 
Enova-støtte til NorBetongElektrisk drevet trommel på betongbil. (Foto: Norbetong)
NorBetongs satsing på elektrifisering av betongleveransen har fått støtte fra Enova. Nå skal fem betongbiler få elektrisk trommel.

Lavere klimagassutslipp, mindre støy og en tryggere byggeplass er tre positive effekter fra NorBetongs satsing på elektrisk kraft til betongbiler på byggeplassen.

Sammen med betongbil-leverandøren Liebherr GmbH har NorBetong utviklet en betongbil der trommelen drives av strøm når den står på byggeplassen.

Nå har Enova gitt NorBetong 700.000 kroner i støtte, som gjør at selskapet kan bygge om fem av sine betongbiler innen rimelig kort tid.

Reduserer støyen og bidrar til tryggere byggeplass
Transportsjefen i NorBetong, Stein Hov, viser til at dette bidrar til reduserte klimagassutslipp. Han peker videre på at reduksjonen av støy fra betongbilen har flere positive virkninger for nærmiljøet.

- Støyen fra en betongbil som bruker ekstra motorkraft for å få trommelen til å gå rundt fjernes jo helt. Dermed blir det mindre støy for de som befinner seg i nærområdet. Det er positivt for alle som bor i nærheten av en byggeplass. I tillegg gjør mindre støy det mye lettere å kommunisere for de som befinner seg på byggeplassen, noe som gjør det til et tryggere sted å være, sier Hov i en pressemelding.

I Oslo kommune mottar direktør for Klimaetaten Heidi Sørensen, nyheten med glede.
- Bygge- og anleggsbransjen står foran store endringer. Oslo skal være tilnærmet utslippsfri i 2030. Transport og pumping av betong er en betydelig utslippskilde, så dette er et viktig initiativ. Vi ser også at erfaringen som gjøres på dette området får internasjonal oppmerksomhet og har stor overføringsverdi til andre byer, sier Sørensen i meldingen.

Utslipp fra produksjon av sement
Om lag 90 prosent av utslippene fra betongleveransen kommer fra produksjonen av sement. Det jobbes langs flere linjer for å redusere disse utslippene. Norcem har utviklet et prosjekt for å bygge et fullskala anlegg for karbonfangst ved sement-fabrikken i Brevik. Anlegget vil ha kapasitet til å fange 400.000 tonn CO2 pr år, noe som utgjør om lag 50 prosent av utslippene fra fabrikken. Prosjektet er et ledd i myndighetenes mål om å demonstrere en fullskala verdikjede for CO2.

Videre har man i mange år brukt avfallsbasert brensel i sementovnene, i stedet for kull. Dette bidrar til reduserte CO2-utslipp og en sirkulær økonomi.

- 40 prosent av utslippene i forbindelse med leveransen av betongen kommer fra transporten, mens 60 prosent kommer på byggeplass. Pumping av betong på byggeplass står alene for 40 prosent. Ved å bruke strøm til tromling, som vi har fått til her, reduseres de samlede utslippene med 20 prosent.

Norske ferdigbetongleverandører kalkulerer at dieselforbruket per levert kubikkmeter med betong er på 4,2 liter. Da inkluderer man transport, tromling og pumping. Gitt en årlig totalleveranse på fire millioner kubikkmeter i året, betyr det et CO2-utslipp på omlag 45.000 tonn. Derfor er det store gevinster å hente miljømessig med en omlegging fra fossil til fornybar energi, der det lar seg gjøre.

Utviklet helt ny betongbil
Prosjekt Pilot-E er NorBetongs satsing kalt. I første omgang har man fått utviklet en betongbil av denne typen. Nå vil NorBetong utfordre både myndighetene og bestillerne av betong til å lage et marked for denne typen kjøretøy.

- Det koster betydelig mer å lage et kjøretøy som dette, sammenlignet med en vanlig betongbil, sier Hov.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår