Dobbelt gjennomslag for Follobanen

 
Dobbelt gjennomslag for Follobanen
To store tunnelboremaskiner hadde gjennomslag et sted under Oslo sentrum i dag. I to år har de to maskinene Dronning Eufemia og Dronning Ellisiv boret ni kilometer hver, fra Åsland til Oslo.

– Follobanen vil få stor betydning for vekst og utvikling i hele Oslo-regionen. Den er en viktig del av InterCity-utbyggingen som vil gi et effektivt transportsystem med økt kapasitet for både gods og passasjerer, sier Gorm Frimannslund konsernsjef i Bane NOR, i en pressemelding.

Enklere hverdag
I Nasjonal transportplan ligger det til grunn at det skal investeres opp mot 270 milliarder kroner på jernbanen frem til 2029. Det har aldri tidligere blitt bevilget så mye penger til å bygge jernbane i Norge.

– Dette er en viktig dag for alle reisende i Oslo-området. Follobanen vil gjøre hverdagen enklere med kortere reisetid. Det vil påvirke hvor folk velger å bo og arbeide, sa samferdselsminister Jon Georg Dale på markeringen av tunnelgjennomslagene.

Bane NOR går de neste tre årene i markedet med investeringer på 60 milliarder kroner. Dette vil brukes til InterCity-prosjekter på Østlandet og jernbaneutbygging i Bergen.

Tunnelboremaskiner
I to år har de to maskinene Dronning Eufemia og Dronning Ellisiv boret ni kilometer hver, fra Åsland til Oslo. Våren 2019 vil de to siste tunnelboremaskinene, som borer sørover, få gjennomslag ved Ski.
Med dagens gjennomslag mot Oslo sentrum har to gigantiske tunnelboremaskiner (TBM) fullført reisen samtidig. Det er første gang at to slike tunnelboremaskiner har boret tett etter hverandre over en så lang strekning og fått gjennomboring samtidig. De to maskinene kom ut av fjellet og inn i en fjellhall under Ekeberg. Da støvet hadde lagt seg kom tunnelarbeidere krypende ut gjennom borhodet på de store maskinene, med flagg og jubel.

Stor milepæl
Bane NOR valgte denne metoden for boring av hoveddelen av den lange tunnelen (18,5 km av 20 km), og det er Entreprenør Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) som utfører oppdraget på vegne av Bane NOR. Boringen startet 5. september 2016, og boringen i nordlig retning er tilbakelagt på kortere tid enn planlagt.

– Vi forsto tidlig at tunnelboremaskiner kunne være et godt valg. Med dette prosjektet har vi dokumentert at tunnelboring, i tillegg til sprengstoff og mer konvensjonell metode, er et godt valg for produksjon av vanntette, lange tunneler også i hardt fjell, slik vi har her i landet, sier prosjektleder for TBM, Anne Kathrine Kalager og legger til;

– For to år siden hadde vi oppstart av den første maskinen. Når vi nå, to år senere markerer gjennomslag ikke bare en, men to maskiner, føles det som å nå en stor milepæl, sier Anne Kathrine Kalager.

Prosjektdirektør i AGJV er stolt av hva de, sammen med Bane NOR har fått til så langt.

– Vi er stolte over hvordan AGJV i samarbeid med Bane NOR har klart å håndtere dette komplekse prosjektet. Sammen fortsetter vi å nå mål, og gjennom dette samarbeidet over kulturgrenser løser vi utfordringer sammen. Det doble gjennomslaget vi opplevde i dag, tidligere enn opprinnelig plan, var følelsesmessig sterkt og fantastisk, sier prosjektdirektør Fernando Vara i AGJV, som også har ansvar for det tilsvarende tunnelarbeidet som pågår for fullt mot Ski.

Jernbaneteknisk arbeid starter opp
Vel fremme ved Oslo Sentrum skal de to tunnelboremaskinene demonteres og fraktes ut av fjellet. Utstyr til dette står allerede klart. Umiddelbart begynner også arbeidet med jernbaneteknikk slik at den vanntette tunnelen blir til et ferdig jernbaneanlegg.

– Follobanen vil gi en topp moderne infrastruktur til denne delen av Oslo-regionen og videre sydover til byene vi har på østsiden av Oslofjorden og helt til Sverige. Den er designet for hastighet opptil 250 km/timen og har minst 100-års forventet levetid, sier Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobanen, Bane NOR.

Samferdselsminister Jon Georg Dale understreket i sin tale at Follobanen er en viktig del av Intercity-utbyggingen. Det er ventet at Bane NOR inngår kontrakter for 60 milliarder kroner de neste tre årene for å sikre blant annet dobbeltspor på Østlandet.  

Fakta om Follobaneprosjektet og tunnelboring
To tunnelboremaskiner, hver på 2400 tonn, har boret fra Åsland anleggsområde, sør i Oslo kommune inn til en fjellhall ved Oslo sentrum, mens ytterligere to maskiner har boret og tettet tunnel fra Åsland anleggsområde mot Ski.

De 150 meter lange maskinene har borehoder med diameter på 9,96 m, og er spesiallaget for ekstra hardt fjell. Dette er de kraftigste tunnelboremaskinene produsert noensinne, ifølge produsenten Herrenknecht i Tyskland.

To tredeler av det store Follobaneprosjektet er nå utført, og Follobanen skal etter planen være ferdig i desember 2021. Da kan passasjerer ta direktetog gjennom den lange tunnelen på reisen mellom Oslo S og Ski – og reisetiden blir halvert. Andre kan velge å ta lokaltog på Østfoldbanen, der det blir bedre kapasitet.

 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Bygg Reis Deg 2017

Vis alle

  

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår