Digitaliseringen av Nordlandsbanen er i gang

 
Digitaliseringen av Nordlandsbanen er i gangIllustrasjonsfoto fra Nordlandsbanen. Foto: Øystein Grue, Bane NOR.
Bane NOR har signert kontrakt med Rail Infrastructure AS (RIAS) for forberedende arbeider for innføringen av det nye digitale signalsystemet på Nordlandsbanen.

Bane NOR skal erstatte det utdaterte signalsystemet i Norge med databaserte ERTMS (European Rail Traffic Management System). Nordlandsbanen fra Grong til Bodø er neste strekning ut, og åpner med ERTMS i drift 31. oktober 2022.

Før ERTMS kan tas i bruk må en rekke anleggsarbeider gjøres langs jernbanen. RIAS skal etablere føringsveier og fundamenter for nye tekniske hus. Kristin Aursand som leder prosjektet for forberedende arbeid i ERTMS-programmet i Bane NOR forteller at arbeidet RIAS nå skal gjøre en supplering av tidligere arbeider som er utført på strekningen.

– I tillegg til RIAS, leverte også Trym Bygg og Anlegg (tidligere Teknobygg) og Aarsleff Rail tilbud. Etter en jevn konkurranse om kontrakten, er Bane NOR nå fornøyde med å inngå kontrakt med RIAS. RIAS har relevant erfaring for arbeidene som skal utføres for ERTMS, og viste i anbudsprosessen at de har god forståelse for utfordringene på strekningene, og ikke minst utfordringene knyttet til logistikk når det skal gjennomføres arbeider på svært mange lokasjoner på kun én sesong, sier Aursand i en pressemelding.

RIAS vil begynne med befaringer og prosjektering omgående. Anleggsarbeidene er forventet å starte i midten av april. Kontrakten har en verdi på rundt 85 millioner.

– Det er gledelig for RIAS at Bane NOR har valgt oss som leverandør. Oppdraget er innenfor RIAS kjernevirksomhet og hvor vi har bred erfaring fra tilsvarende arbeider. Vi ser fram til ett tett og godt samarbeid med Bane NOR, sier administrerende direktør i RIAS, Bjørn Aage Innstrand.

Om ERTMS:

Bane NOR fornyer signalanleggene på jernbanen. Dagens utdaterte teknologi erstattes med databaserte ERTMS – et signalsystem som er felles for alle europeiske land. ERTMS står for European Rail Traffic Management System. For de reisende betyr ERTMS en mer stabil jernbane med høyere punktlighet, økt sikkerhet og på sikt mer kapasitet. Neste strekning med ERTMS i drift er Nordlandsbanen fra Grong til Bodø, som åpner 31. oktober 2022. Gjøvikbanen fra Roa til Gjøvik åpner få uker etter. Med innføring av ERTMS vil Bane NOR modernisere og standardisere store deler av jernbanens signalteknologi. Det vil bidra til:

• Færre tekniske feil som påvirker togtrafikken
• Lavere vedlikeholdskostnader knyttet til signal- og sikringsanlegg
• Bedre og raskere informasjon til reisende og togoperatører
• Bedre utnyttelse av signalkompetansen i Bane NOR

Her kan du lese mer om ERTMS i Norge

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår