Digital hverdag også på veivedlikehold

 
Digital hverdag også på veivedlikeholdEt fruktbart samarbeid mellom Tokvam AS og Norkart AS har resultert i det digitale verktøyet Tokvam Easyplan. Testleder Elin Waage Stenklev i Norkart her sammen med administrerende direktør i Tokvam AS, Finn Kristian Tokvam. (Foto: Odd Borgestrand).
Den digitale hverdagen er nå også kommet inn i veivedlikeholdsbransjen. Under kommunevegdagene på Lillehammer ble et nytt digitalt planleggings, produksjons- og dokumentasjonsverktøy presentert av samarbeidspartnerne Tokvam AS og Norkart AS.
av Odd Borgestrand
 
Sammen har disse to bedriftene utviklet verktøyet Tokvam Easyplan, som er både en nettbasert skyløsning og en kontorløsning. Informasjonen flyter fritt mellom kontorløsningen og app-løsningen i sanntid. 
 
Holder operatørene oppdatert
Det betyr at operatørene er oppdatert om forutsetningene for å løse sine arbeidsoppgaver. 
-Dette optimaliserer og effektiviserer operatørenes hverdag, sier administrerende direktør i Tokvam AS, Finn Kristian Tokvam.
Med dette verktøyet kan også oppdragsgiverne følge med på de oppdrag som er gjennomført. Her er alt samlet fra oppdrag til fakturering. Relevant informasjon for oppdaget, og full oversikt over arbeidets art, start og stopptider, hindringer på oppdragsstedet og avvik hos kunden blir en del av datafangsten og dermed også rapporteringen til kunden, forklarer Tokvam videre.
 
Ny hverdag
Han mener dette verktøyet vil endre arbeidsdagen også til det administrative personellet i en bedrift, eksempelvis i avdelingene til Norva24. Det er ikke lenger nødvendig å bruke tid på å gi beskjeder i telefonen. Grunnlaget for fakturering må ikke lenger hentes inn fra den enkelte sjåfør eller operatør ute. Det blir ikke lenger nødvendig å bruke tid på lange diskusjoner med kunder om en jobb er utført eller ikke. 
 
Eget varslingssystem
Et stort forbedringspotensial ligger i det nye varslingssystemet som er en vesentlig del av Easyplan. I dette systemet kan alle hindringer på veien legges inn. Når en sjåfør opplever hindringer eller krevende situasjoner kan dette legges rett inn i kartet på appen.
registreringen Da blir alle som kjører denne ruten varslet om denne hindringen neste gang. Eksempler er kumlokk, portstolper og lave gjerder som spesielt på vinterstid kan ligge gjemt under snøen. I appen er det også enkelt å legge inn avviksrapportering. Operatør eller sjåfør kan enkelt rapportere avvik fra Appen. Dette lagres på kunde, avtale og sted.
 
Digital kontorløsning
I kontorløsningen legges alle kunder, egne og innleide sjåfører og opertører, samt avtaler rett inn i løsningen. Planleggingen av oppdragets art og kjørerute som utarbeides i kontorløsningen vil havne rett inn i kartet i appen, forklarer en ivrig Finn Kristian Tokvam, som åpent innrømmer at samarbeidet med Norkart har vært helt avgjørende for utvikling av dette digitale verktøyet. Han syns rett og slett det er morsomt at også veivedlikehold kan følge med i den teknologiske utviklingen og i stadig sterkere grad bli digitalisert.
 
Tilgang på informasjon
En av de store gevinstene med digitale løsninger av denne typen er at alle sjåfører og operatører har tilgang på all informasjon om sine oppgaver når de er ute på jobb. 
En gevinst er også unngå skader. Ved å registrere hindringer som vises i kartet vil samtlige medarbeidere bli kjent med utfordringene på de ulike lokasjonene, og dermed er faren for skade på maskiner, omgivelser og personell kraftig redusert, mener Tokvam. 
Sjåfører og operatører som driver med vedlikeholdsdrift får ofte mye ufortjent kjeft. Med Easyplan kan enhver aktør dokumentere hva som er utført og når jobben ble gjort, sier lederen for Totenbedriften Tokvam som i år markerer 60 års jubileum.
 
Et skritt videre
Easyplan er et viktig skritt inn i digitaliseringen av vei og vedlikehold, men Tokvam mener neste skritt er rett rundt hjørnet. 
-Neste steg er å få Easyplan til å kommunisere med våre eksisterende redskaper. Redskapene fungerer allerede med traktoren i dag, men dette kan utvikles videre, sier Tokvam.
Det blir styring av redskap gjennom en såkalt CPU-hjerne. Med en sensor i tillegg kommer også muligheten for selvkjøring. Teknisk sett er dette løsbart allerede i dag, men rent juridisk er det fortsatt utfordrende. 
-Det er viktig at alle som har oppdrag innen kommunalteknisk sektor bygger kompetanse blant sine medarbeidere, slik at de kan være med å planlegge for de framtidsrettede løsningene, sier Tokvam til slutt.
 
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Bygg Reis Deg 2017

Vis alle

  

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår