Catenda og Opidis inn i Frankrikes største byggeprosjekt

 
Catenda og Opidis inn i Frankrikes største byggeprosjektFoto: SNCF stock-photo
Frankrikes nasjonale jernbaneselskap SNCF har etablert en BIM-strategi for landets største jernbaneprosjekt. Norske Catenda og britiske Opidis er valgt ut som leverandører til prosjektet.

I Frankrike er det nå et sterkt momentum for å digitalisere byggeindustrien, og en ledende aktør er SNCF. De innfører nå obligatorisk BIM i sine prosjekter. Landets største byggeprosjekt Øst-Vestekspressen (EOLE), har valgt FusionLive kombinert med en skybasert dokumenthåndteringsløsning og samhandlingsplattformen Bimsync fra norske Catenda.

Linje E blir Frankrikes mest tilkoblede jernbanelinje, og det har et innovativt operativsystem som kommer til å la togene gå opp til 120 km/t under Paris. Den nye linjen kobles gradvis på det eksisterende og tett trafikkerte linjenettet. I 2022 kobles strekningen Nanterre-la-Folie på, og i 2024 strekningen til Mantes-la-Jolie, og erstatter dermed nåværende linje J5 fra Mantes via Poissy, totalt 55 km i tettbygde strøk.

Hele infrastrukturprosjektet har en kostnad på 37 milliarder kroner (3,8 mrd Euro) og består av en rekke underprosjekter, som for eksempel flere nye togstasjoner, en sentralt plassert bygning som koordinerer all transport, bruer og både nye og renoverte togspor. Kompleksiteten gjør overgangen til et dokumentsystem som håndterer BIM (bygningsinformasjonsmodeller) sentralt.

Når BIM-funksjonaliteten rulles ut i alle deler av prosjektet, vil det bli gjennomført raskere samtidig som lønnsomheten øker og informasjonsutvekslingen flyter godt. Systemutvidelsen bygger på SNCFs eksisterende relasjon til Opidis, og med Bimsync som påbygging, vil nå 300 leverandører og om lag 1500 aktive daglige brukere få en stødig plattform til å gjennomføre bygging av dette omfattende prosjektet.

- Etter å ha undersøkt markedet, utvidet vi bruken av FusionLive for å understøtte vår stadig mer omfattende BIM-strategi. Det var den eneste løsningen på markedet som møtte våre krav, og valget tillot oss å kombinere en sterk skybasert dokumenthåndtering i FusionLive med en spesifikk BIM-løsning i Catendas Bimsync. Resultatet er at vi vil kunne motta BIM 3D-modeller fra alle leverandører, noe som vil spare oss betydelig tid og penger, sier Xavier Gruz, direktør for SNCFs EOLE-prosjekt i en pressemelding.

- Vi er henrykt over at SNCF har utvidet samarbeidet med oss, og at de har maksimert de nye mulighetene som ligger i integrasjonen mellom FusionLive og Bimsync. Når BIM-modellene blir lastet opp til FusionLive, er de automatisk tilgjengelige i samhandlingsplatformen Bimsync, og brukere kan visualisere, gå gjennom, slå sammen og avklare saker. Dermed blir prosjektilgang og samarbeid enklere, og vi fjerner behovet for å manuelt laste opp modellen til flere ulike informasjons-siloer, sier Philip Woodrow, CEO i Opidis.

- Vi er begeistret over posisjonen SNCF har tatt når det gjelder åpen BIM, og tror de vil ha stor effekt på den europeiske byggeindustrien og forandre den til det bedre. Samtidig er det svært inspirerende å jobbe sammen med SNCF og Opidis om et så stort prosjekt. Dette vil få positive ringvirkninger for alle Bimsync-brukere, sier Håvard Brekke Bell, CEO i Catenda.

 

 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Bygg Reis Deg 2017

Vis alle

  

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår