Arbeidet på Østensjøbanen nærmer seg

 
Arbeidet på Østensjøbanen nærmer segBildet: Sporveien planlegger å legge T-banen i tunnel fra Hellerud mot Bryn (illustrasjon: Sporveien).
AKTUELLE PROSJEKTER: Til høsten starter arbeidet med å fornye deler av Østensjøbanen. Blant annet skal det bygges ny T-banetunell, Hellerudtunellen, som blir cirka 400 meter lang. I tillegg skal to eldre broer erstattes.

Konkurransegrunnlaget gikk ut 13. mai i år. Sporveien søker entreprenør for oppdraget, som har en varighet på to år. Anleggsperioden er estimert til to år, fra høsten 2020 til høsten 2022.

– Med bygging av tunnel og to broer bør dette være et prestisjeprosjekt. Her får entreprenøren vist sine egenskaper som gjennomfører av krevende infrastrukturprosjekter i et bymiljø. I tillegg setter de varige spor etter seg i Oslos byutvikling, sier prosjektleder Zeeshan Ahmad Sheikh i Sporveien, i en pressemelding.

Opp mot dobbel hastighet på strekningen

Rundt en kilometer av Østensjøbanen skal fornyes, det vil si T-banestrekningen mellom Brynseng og Hellerud stasjon. Strekningen ble bygd i perioden 1923–1926 og preges av det. Eldre tekniske løsninger gir mye vedlikehold og i tillegg er strekningen bratt og kurvete. Dette gir mye støy og slitasje og bidrar til å begrense hastigheten til 30 km/t over en lengre strekning. Den lave hastigheten gjør at forsinkede tog i liten grad greier å ta igjen tapt tid og dette forplanter seg over hele T-banenettet.

– Med tunnel får vi mindre stigning og dette reduserer reisetiden og bedrer kapasiteten mellom Brynseng og Hellerud stasjon. I første omgang vil farten øke fra 30 til 50 km/t og senere når Sporveiens nye signalanlegg tas i bruk, er målet å komme opp i 60 km/t. Altså en dobling fra dagens hastighet på strekningen, opplyser Sheikh.

Gang- og sykkelfelt i den gamle traseen

Mellom Brynseng og Hellerud er det to eldre stålbruer; broen over Alnaelva og jernbanesporet, samt broen over Østensjøveien. Disse ble oppført i samme periode som T-banesporet og er i slutten av sin levetid. I tillegg har broen over Østensjøveien en frihøyde på kun fire meter.

– Når tunnelen er ferdig, vil T-banen gå inn i terrenget cirka 10 meter sør for broen over Østensjøveien og komme ut nær Hellerud stasjon. Dette frigir mye plass i dagens T-banetrasé hvor vi skal etablere gang- og sykkelvei, noe forøvrig Bymiljøetaten finansierer, sier Sheikh.

Ny sammenkobling av Østensjøbanen og Lambertseterbanen

Prosjektet ønsker å opprettholde dagens kollektivtilbud på Østensjøbanen mens strekningen fornyes. Dette løses gjennom å koble Østensjøbanen sammen med Lambertseterbanen rett nedenfor Høyenhall stasjon. Da vil linjene til Ellingsrudåsen og Mortensrud benytte Lambertseterbanens spor slik at prosjektet frigjør plass til å skifte ut Bryn bru.

En slik løsning gir kortere perioder med buss for bane, mens selve tilkoblingen av den nye traseen skjer høsten 2022, forklarer Anders Karsten Aamodt, byggeleder i Sporveien for prosjektet.

– Vi hadde planlagt å gjøre en del forberedende arbeider i traséen under årets påske. Dessverre ble dette utsatt på grunn av koronasituasjonen. Nå blir det litt mer travelt for oss, men vi tror vi skal klare å ta igjen det vi tapte av tid i påsken, sier Aamodt.

Fremdrift:

Våren/sommeren/høst 2020: Noe forberedende arbeider
November 2020: Opprigging av brakker m.m. på anleggsområdet
Desember 2020: Oppstart av anleggsarbeidet
Høsten 2022: Ny T-banetrasé åpner.
Sommer 2023: Ny gang- og sykkelveg åpner.

Jobber du mot prosjektmarkedet og ønsker å komme tidlig inn i prosjektene?

Byggfakta kartlegger alle byggeprosjekter i Norge og viser resultatene via tjenesten Byggfakta Smart.


 

Last gjerne også ned våre rapporter. Rapportene er basert på data registrert i Byggfakta sin prosjektdatabase. Disse inneholder detaljert informasjon om pågående, planlagte og gjennomførte byggeprosjekter.

 

 

 

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår