APX-løsning bidrar til effektiv vareflyt

 
APX-løsning bidrar til effektiv vareflytBildet: Jan Erik Evanger (t.v) og Espen Grindahl
Glava / Gyproc tar nå i bruk avansert merke- og logistikksystem, med teknologi fra APX systems. Løsningene er et viktig ledd i digitaliseringsarbeidet.

Det foregår en etterlengtet utvikling i digitaliseringsarbeidet av byggebransjen. APX systems har utviklet et merke- og logistikksystem for Gyproc som baserer seg på RFID-teknologi (radiofrekvensidetifikasjon, red. anm.), noe som gir effektiv vareflyt og færre avvik. Hele vareflyten blir mer effektiv helt fra produksjon og ut til byggeplass via handelsledd. Avansert pakkseddel nivå 3, etter NeB Supply Material-standarden.

En del av APX VareFlyt 4.0 

APX systems spesialiserer seg på å utvikle og levere intelligente programvareløsninger for blant annet produksjon, lagerlogistikk og transportsektoren. Gyproc, som en del av GLAVA-familien, ligger i front når det kommer til å ta i bruk digitale løsninger.

– Ved å flytte vareflyten over på en digital plattform oppnår de langt bedre effektivitet. APX VareFlyt 4.0, som introduseres i 2020, inneholder blant annet en kraftig WMS. Det spennende er at utelagring foregår ved bruk av GPS for lokasjonsstyring. Vi har nå løsninger som kan følge varene hele veien, fra behovet er skapt på byggeplass via råvareledd, produksjon, lager, transport, og tilbake til byggeplass. Jeg tror APX Systems er et av få selskaper i verden som har denne type løsninger, sier Jan Erik Evanger, daglig leder i APX, i en pressemeling.

Godt fornøyd med APX

Håkon Kvåle, ansvarlig for IT og digitalisering i GLAVA, er svært fornøyd med løsningen.

– Siden 2018 har vi samarbeidet med APX Systems, og de leverer nå en komplett tjeneste som passer oss perfekt. Vi ønsker å være en god partner for våre kunder, og for å få til det må vi levere tjenester og produkter på en effektiv måte. APX' løsning er et konkret eksempel på hvordan digitalisering innebærer digital informasjons- og tilhørende vareflyt. Dette prosjektet har vært en pilot for hele GLAVA-familien, sier Kvåle.

I APX' løsning foregår alt elektronisk, og systemet skriver automatisk ut fraktdokumenter og pakkseddel når ordren er klar. Varemottaker, i dette tilfellet Gausdal Landhandleri, mottar elektronisk pakkseddel bare sekunder etter at ordren er avsluttet hos Gyproc. Ved varemottak på enten byggeplass eller hos grossist leses pallen inn via RFID. RFID forteller umiddelbart om hvor pallen skal videre, sammen med pallens innhold. Selv om pallen er en såkalt blandingspall, fremkommer innholdet automatisk opp i håndterminal eller truckskjerm.

Komplekse problemstillinger

– Systemet vil muliggjøre på at alt blir gjort på riktig måte, og sluttkunden får også beskjed om at varene er på vei, om leveransen er i rute, og hvilken dag de kan forvente at den ankommer. Prosjektet har tydeliggjort komplekse problemstillinger i Gyprocs informasjons- og vareflyt. Integrasjon gjør at ulike systemer snakker sammen, at man kan bruke ulike terminaler gjennom hele prosessen, og at alle kan skrive ut nødvendige etiketter, sier Kvåle.

– Sporbarheten i APX' løsning gjør informasjonen mye mer nøyaktig og enklere for systemene å lese. Kravene som stilles på norske byggeplasser blir stadig strengere. Det gjør at byggeplassen må planlegges på en annen måte enn før, og APX' løsning gjør det lettere, mener Espen Grindahl, Supply Chain Manager i Gyproc.

– Vi har heldigvis hatt et forsprang i at det er vi som tidligere har laget mange av standardene vi bygger akkurat denne digitaliseringsløsningen på. For oss er WMS-løsningen hjertet i denne type prosjekter. En ferdig utviklet løsning er med på å bidra til en positiv opplevelse for kunder som Gyproc, sier Jan Erik Evanger.

Riktig første gang

Kvåle utdyper at løsningen gir reduksjon i antall avvik på byggeplasser og varemottak. Avvik koster mye, både i tid og penger. Dermed gir det bedre økonomi at man får leveransene riktig første gang, og man slipper store miljøbelastninger som kommer med å frakte varene på nytt. Grindahl forteller at de hadde god kontroll før også, men at det med blyant og papir var større risiko for feil.

– Nå reduseres usikkerheten til lagermedarbeidere og truckførere, fordi systemet forteller om noe er i ferd med å gå galt.

Ifølge Kvåle gir løsningen også bedre HMS, fordi det at folk går inn og ut av trucker for å registrere leveranse og mottak er en risiko i seg selv.

– Jo færre mennesker som beveger seg mellom store maskiner og utstyr, desto bedre er det for sikkerheten. Det gir lavere risiko for skader ved utstigning.

Etikettene inneholder også partikode. Dette er et viktig ledd i å nå mål om bærekraftig produksjon. Med partikodene og informasjonen som er lagret der er det enklere å gjenbruke materialer om for eksempel 50 år, og å vite hvordan avkapp kan gjenbrukes i ny produksjon. Alle produkter blir elektronisk dokumentert og knyttet til BIM.

– Prosessen med å spore partier var mye mer krevende før, men det er spennende at dette er noe som etter hvert etablerer seg som en ny standard, sier Grindahl.

 

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår