AI-teknologi skal gi økt sikkerhet ved kranarbeider

 
AI-teknologi skal gi økt sikkerhet ved kranarbeiderBildet: Kameraer er festet til bommen på tårnkranen og samler bilder som blir behandlet på en datamaskin som ligger i kranhytta. Datamaskinen identifiserer personer, kjøretøy og krankroken
NCC gjennomfører en test i av AI-teknologi til digitale beskyttelsesbarrierer og objektidentifisering. Dette skal bidra til tryggere kranløft og økt kontroll over det som skjer direkte under kranen.

- Trygge og sikre arbeidsplasser er et av NCCs viktigste fokusområder og tunge løft med løftekraner er et identifisert høyrisikoområde, skriver Claes Henschel, Digitalization Project Manager i NCC i et blogginnlegg.

I et unikt samarbeid mellom NCC, Microsoft, ARROW, Sigma og Edins Byggkranar, er nyutviklet teknologi testet ut for identifisering av objekter på bakken under kranens arbeidsområde.Teknologien basert på kameraovervåking er relativt enkel, men krever avansert programvare for å fungere. I dette prosjektet har Microsoft levert den skybaserte tekniske plattformen og vært bindeleddet mellom NCC og Microsofts partnere med spesialkompetanse.

Gjennom årene har NCC utviklet effektive rutiner for økt sikkerhet på byggeplassene, men den menneskelige faktoren forblir alltid som en risiko som må løses. Testen ved prosjektet Ångström Laboratory i Uppsala i Sverige, har vist at det er mulig å oppdage, og til slutt også advare ansatte som er under en kran eller på vei inn i en risikosone.

Testene på Ångström Laboratory er en videreutvikling av Safe Site-konseptet, som vant NCCs interne sikkerhetskonkurranse Pioneering Safety 2017. Gjennom diskusjoner med Microsoft kom NCC i kontakt med Microsofts partnere ARROW og Sigma for å få hjelp med programvareutvikling. Edins Anleggskraner var ansvarlig for montering av kameraer på kranene.

- Selve prosjektet gjennomføres i Sverige, men erfaringene fra prosjektet vil etter hvert bli benyttet i hele NCC-konsernet, skriver Claes Henschel.

Slik fungerer det:

• Kameraer er festet til bommen på tårnkranen og samler bilder som blir behandlet på en datamaskin som ligger i kranhytta. Datamaskinen identifiserer personer, kjøretøy og krankroken.

• All databehandling utføres i kranhytta for umiddelbart kunne varsle kranføreren og eventuelle personer på bakken.

• Et definert område under bommen bestemmer om personer og kjøretøy befinner seg i et alarmområde eller ikke.

• Systemet er sperret slik at ingen uvedkommende skal få tilgang til dataene. Personvernet er dermed ivaretatt.

(Kilde: NCC-bloggen)
 

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

Siste papirutgave

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår