Protan ekspanderer i Danmark

 
Protan ekspanderer i Danmark
Konkurransemyndighetene i Danmark slo sist uke fast at Icopal og Nordic Waterproofing har overtrådt dansk konkurranselov. Industrikonsernet Protan satser nå for alvor i Danmark, og har en målsetning om 20 prosent markedsandel innen få år.

Danske konkurransemyndigheter avgjorde i forrige uke at en rekke sentrale selskap på det danske takpappmarkedet har overtrådt dansk konkurranselov ved å aktivt holde konkurrenter ute av markedet. Konkurrencerådet vedtok at de diskriminerende bransjestandardene, utarbeidet av Tagpapbranchens Oplysningsråd (TOR), skal opphøre. TOR har forvaltet de danske bransjestandardene i over 20 år.

– I den perioden Icopal og Nordic Waterproofing har styrt opplysningsrådet har det vært ekstremt vanskelig for utenlandske aktører å komme inn på det danske takmarkedet. Når de konkurransehemmende TOR-anvisingene nå opphører, vil takprodusenter- og entreprenører kunne konkurrere på like vilkår. Vi ser en fantastisk mulighet i det danske markedet, og det er klart at vi vil ta del i den nye frie konkurransen, sier konsernsjef i Protan, Erik Øyno.

Rykker massivt inn i Danmark
Protan, som er verdensledende innenfor membran- og takteknologi, har fulgt saken nært. Konsernsjef Erik Øyno er ikke i tvil om at avgjørelsen vil få stor betydning for dansk byggebransje.

– Vi er glade for at danske konkurransemyndigheter har besluttet at TOR-standardene skal oppheves. Vi er overbevist om at økt konkurranse vil være et gode for dansk byggebransje, sier Øyno.

Protan er en av markedslederne i Norge og Sverige, men har kun én prosent markedsandel i Danmark.

– I årevis har det danske markedet vært karakterisert av få aktører, få produkter og høyere priser enn nabolandene. Det vil endre seg nå. Protan tilbyr mer miljøvennlige og mer kostnadseffektive løsninger. Våre takløsninger har et vesentlig lavere CO₂ avtrykk enn takpapp og er mer effektivt å installere. Den frie konkurransen vil dermed gagne miljøet, byggebransjen og sluttforbrukerne, sier Øyno.

– Vi ser frem til å konkurrere på det danske markedet og har en målsetning om å oppnå en markedsandel på 20 prosent innen fem år, avslutter konsernsjefen.

Fakta

  • Protan leverer termoplastisk takbelegg. CO2-avtrykket fra termoplastisk takbelegg er 75 prosent lavere enn for takpapp. Termoplastisk takbelegg er også lettere å installere og kan sveises i alle slags typer vær. Dette gjør det lettere å sikre prosjektgjennomføring til avtalt tid.
  • På tross av at termoplastisk takbelegg har oppnådd stor utbredelse i Europa og USA har retningslinjene som Konkurrencerådet nå vil oppheve (TOR-anvisningene) sørget for å holde hele produktgruppen ute av det danske markedet. De diskriminerende retningslinjene har ført til at Protans termoplastiske takbelegg frem til nå kun har blitt solgt gjennom takentreprenøren Skantag, Protan sitt danske datterselskap.
  • Protans målsetning er å levere miljøvennlige og kostnadseffektive takløsninger til 20 prosent av det danske markedet innen fem år, tilsvarende 1 million takkvadratmeter i året.
  • Protan A/S er et norsk industrikonsern, som er globalt ledende innenfor tak- og membranteknologi. Protans løsninger er installert i store deler av Europa, samt i Russland. Protan har over 750 ansatte i 15 land og omsetter for over 1,4 milliarder NOK. I Danmark opererer Protan gjennom takentreprenørselskapet Skantag A/S samt salgsselskapet Protan A/S.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Siste papirutgave

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle