Krevende North Sea Link-prosjekt

 
Krevende North Sea Link-prosjektSjøsprøyten står når borestrengen skiftes. Foto: Odd Borgestrand
Mellom høye fjell, små bygdesamfunn og vakre fjordarmer er det mye som skjuler seg i tunneler i Indre Ryfylke. I enden av en 2.3 kilometer lang tunnel som forbinder Suldalsvannet med Hylsfjorden har et arbeidslag fra Båsum Boring AS fått være med på en liten, men viktig del av det som blir verdens lengste mellomlandsforbindelse for strøm.

Av Odd Borgestrand

Prosjektet, som har fått navnet North Sea Link, er et samarbeidsprosjekt mellom Statnett og britiske National Grid North Sea Link Ltd, består av en 740 kilometer lang undersjøisk forbindelse med doble kabelsett. Totallengden krever dermed kabler på til sammen mer enn 1450 kilometer. Forbindelsen har også 10 kilometer kabel på land. Forbindelsen vil gå fra Blyth i Northumberland i England til Kvilldal i Rogaland.


Microtunnelering
Båsum Boring vant oppdraget med microtunnelering av hovedentreprenør for grunnarbeider og tunnelarbeid i dette kjempeprosjektet, Implenia Norge AS. Båsum Boring AS boret to parallelle løp for inntak av kablene til land i Kvilldal. Inntaket skjer fra bunnen av Hylsfjorden på 90 meters dyp og opp i starten av den 2,3 kilometer lange fjelltunnelen over til Suldalsvatnet. Derfra vil kabelen igjen gå i vann før den ender opp i Kvilldal kraftverk som er en del av Ulla-Førre verkene.

Implenia-kontrakten omfatter blant annet grave- og sprengningsarbeider, tunneldrift, bygging av kaier, rassikring, opparbeidelse av tomt for strømretteranlegg og etablering av veier for prosjektet. Arbeidet gjennomføres i området fra ilandføring av kabel i Hylsfjorden til strømretteranlegget i Kvilldal. Etter planen skal Implenia være ferdig med sin del av arbeidene i oktober i år, to år etter anleggsstart.

Krevende prosjekt
Båsum Boring har nettopp avsluttet et meget krevende oppdrag, bekrefter avdelingsleder Dag Espen Båsum. Oppdraget var å bore to 400 mm borehull i fast fjell med en høydeforskjell på 94 meter. Lengden på hvert av borehullene var på 170 meter, med et fall på hele 67 prosent.

Boringen skjedde fra et såkalt skjøtekammer i tunnelen og ned til bunnen av Hylsfjorden. Når sjøkablene installeres i 2020/2021 skal de trekkes opp gjennom mikrotunnelene og skjøtes sammen med tunnelkablene.  Implenia går nå i gang med å bygge en tunnelportal og kai i Hylsfjorden.

– Vi var i tvil om vi våget å gå på dette prosjektet, men mente vi var i stand til å ta denne utfordringen. I ettertid vil jeg betegne dette som det mest krevende i selskapets 65 årige historie.
Statnett er en krevende byggherre, og vi har virkelig stått på for å oppfylle alle de krav som er stilt til oss i dette prosjektet. Derfor har prosjektet også vært med å utvikle oss til en enda bedre entreprenør innenfor microtunnelering, sier Dag Espen Båsum til Byggfakta.

Hele denne reportasjen kan du lese i Byggfakta nr. 6, som snart er ute hos abonnentene.
Ikke abonnent? Kontakt oss gjerne for et helt uforpliktende prøveabonnement!

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Siste papirutgave

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle