Investerer 876 millioner på Kongsvingerbanen

 
Investerer 876 millioner på Kongsvingerbanen
AKTUELLE PROSJEKTER: Bane Nor skal nå investere 876 milllioner kroner på Kongsvingerbanen, på strekningen mellom Lillestrøm og Åbogen. Kontaktledningsnettet fra 1951 skal skiftes ut med nytt strømforsyningsanlegg.

Av Tore Kubberød

Multiconsult har stått for prosjektering og det er avholdt dialogkonferanse om prosjektet som har en totalverdi for Bane Nor på 876 millioner kroner. Det er et omfattende prosjekt Bane Nor nå er i gang med. I disse dager lyses entreprisen ut pånytt KL-anlegg med autotrafo på Kongsvingerbanen mellom Lillestrøm og Åbogen.

Prosjektet innbefatter boring og fundamentering a cirka 2200 master og åk på hele banestrekket. Hele KL-anlegget skal bygges ut, det samme skal svakstrømanlegget. I tillegg skal det strekkes ny fiber hele veien.

Oppstart for byggefasen er planlagt 1. oktober 2018, mens prosjektet forventes avsluttet høsten 2021. Totalverdi for Bane Nor er 876 millioner kroner. Dette inkluderer både egne og andres kostnader, prosjektering, innkjøp og leverandører i byggefasen.

Kontaktledningsanlegget med tremaster er fra 1951 og modent for utskifting. Det skal byttes både KL og autotrafoer på strekningen mellom Lillestrøm og Åbogen stasjon (15 kilometer øst for Kongsvinger.) Fra Åbogen til Sverige ble det på midten av 90-tallet bygget om til system 20 anlegg, og denne strekningen inngår ikke i prosjektet.

Fornyelse av KL med AT på Kongsvingerbanen har allerede vært igjennom en prosjektering for noen år siden, men ble i 2015 stanset av ønsket til Statens Järnvägar om å få kjøre flere tog mellom Oslo og Stockholm.  

Kongsvingerbanen ble åpnet i 1862 til Kongsvinger og videre til Sverige i 1865. Kongsvingerbanen har i dag stor trafikk av både gods- og persontog. Trafikken på Kongsvingerbanen består i dag av lokaltog (65 prosent), region- og fjerntog til og fra Sverige (15 prosent) og godstog (20 prosent). Kongsvingerbanen har en høy markedsandel for arbeidsreiser på strekningen Kongsvinger – Oslo. Banen møter sterk konkurranse fra privatbil med en utbygget E16. Kongsvingerbanen er også en viktig godsbane for tømmer- og skogsprodukter i forbindelse med Solør- og Rørosbanen.

Fakta

Lillestrøm-Åbogen KL

Byggeplass: Kongsvingerbanen

Utbygger: Bane Nor

Verdi: 876 millioner kroner

 Byggestart: oktober 2018

Ferdigstillelse: 2021

Jernbanekonsulent: Multiconsult AS


Om Byggfakta Live: Byggfakta Live-databasen inneholder mer enn 20 000 norske bygg- og anleggsprosjekter. Byggfakta Live leverer oppdatert informasjon om ca. 250 nye og 1100 eksisterende prosjekter hver uke til våre kunder.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Bygg Reis Deg 2017

Vis alle

  

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle