I fjor søkte over 1300 på disse jobbene

 
I fjor søkte over 1300 på disse jobbeneElise Mühlbradt er trainee ved Follobaneprosjektet, som skal halvere reisetiden mellom Oslo og Ski til 11 minutter. (Foto. Brand Studio)
Vil du være med å skape fremtidens jernbane? Nåløyet til Bane NORs traineeprogram er trangt, men for dem som kommer igjennom venter en variert og spennende arbeidsdag. Årets søknadsfrist er 19. oktober.

– Jeg føler jeg gjør en forskjell i samfunnet. Arbeidet vi gjør påvirker hverdagen til utrolig mange, og det er et stort engasjement for jernbane. I tillegg er det en miljøvennlig satsing. Jeg opplever det som ekstremt motiverende og morsomt, sier Elise Mühlbradt, trainee ved Follobaneprosjektet.

26-åringen fra Helgøya i Hedmark har jobbet med det som er Norges hittil største samferdselsprosjekt i over ett år. Den nye Follobanen skal halvere reisetiden mellom Oslo og Ski til 11 minutter, og togene skal gå gjennom Nordens hittil lengste jernbanetunnel.

Da Østfoldbanen ble stengt i seks uker i sommer for at Bane NOR skulle gjøre arbeid på linjen, fikk traineene være med på å lede prosessen.

– Det er kanskje det jeg har lært mest av i traineeperioden så langt. Vi fikk delta i arbeidet med å følge opp entreprenørene og se til at ting gikk som planlagt. Man har kun det aktuelle tidsvinduet til å få gjort alt arbeidet på. For entreprenørene var det intens jobbing 24 timer i døgnet, syv dager i uken, forteller hun.

– Den jobben måtte jeg ha

Mühlbradt er utdannet sivilingeniør fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet i Ås. Der studerte hun miljøfysikk og fornybar energi. Sivilingeniøren forteller at det var en bedriftspresentasjon fra en trainee i Bane NOR som overbeviste henne om å søke.

– Hun var så engasjert. Man kunne se gløden i øynene hennes og at hun elsket det hun jobbet med. Jeg ble supergira og bestemte meg for at den jobben måtte jeg ha, sier hun og smiler bredt på kontoret i Bispegata i Oslo.

Før hun var ferdig med studiene, søkte hun på stillingen som trainee i Bane NOR. Høsten 2015 var det 1451 søkere på totalt 26 stillinger. I fjor var det 1368 søkere på 15 stillinger.

– Jeg ble utrolig glad da jeg fikk jobben. Jeg var ikke klar over at det var så mange søkere. Jeg tror engasjement og positivitet er veldig viktig som trainee. Det er også en stor fordel å være nysgjerrig, stille spørsmål og være delaktig. I Bane NOR kan du være med på nesten det du vil, sier hun.

– Har overgått forventningene

Traineeprogram prosjektledelse ble startet i 2008 for å utvikle nyutdannede til å kunne påta seg lederroller i prosjekter. Siden da er 85 traineer blitt rekruttert. Mühlbradt forteller at hun hadde store forventninger til traineeprogrammet, men at de ble overgått.

– Engasjementet både blant meg selv og andre er stort, og jeg har fått jobbe med inspirerende og interessante prosjekter. I tillegg har oppfølgningen vært helt enestående. Støtteapparatet rundt traineeprogrammet er veldig bra, og det gir oss en ekstra trygghet. Vi har både egen mentor som følger oss gjennom hele perioden, og en veileder i hvert enkelt prosjekt. I tillegg er alle i Bane NOR åpne og hjelpsomme.

Hedmarkingen har nå byttet over til utbyggingsprosjektet Haug-Seut ved Fredrikstad, og i november melder hun overgang til Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 i syv måneder.

– Man kan ikke kjede seg i denne jobben. Ingen prosjekter er like, og hverdagene er veldig varierte og spennende. Vi får være med på så mye forskjellig. Gjennom traineeprogrammet får man være med på hele prosessen fra planleggingsfasen til faktisk utbygging. Dette gjør at man får et godt innblikk i hva man kunne tenke seg å jobbe med etter traineeperioden, sier hun.

Det skal rekrutteres 15 traineer med oppstart i 2018. Søknadsfristen er 19. oktober.

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Siste papirutgave

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle