Første kontrakt på Tjernfjellprosjektet

 
Første kontrakt på TjernfjellprosjektetStian Kristensen fra Kristensen Maskin AS (t.v.) og Arild Hegreberg fra Statens vegvesen.
Et mindre oppdrag, men en milepæl som betyr anleggsstart på riksveg 77 i Saltdal, Nordland.  

Statens vegvesen og Kristensen Maskin AS har i dag signert kontrakten som gir klarsignal for å starte anleggsarbeidene. Nå skal saltdalsfirmaet bygge forskjæring for tunnelen og etablere riggområde for hovedentreprisen. Arbeidet er i gang om kort tid og skal gjennomføres i løpet av et par måneder. Det var 13 tilbydere til oppdraget.

Mer i vente
Den største jobben i prosjektet kommer senere og omfatter bygging av ca. 3,3 km tunnel, samt ombygging i forbindelse med nytt kryssområde mellom rv. 77 og E6.
- Vi tar sikte på å kunngjøre konkurranse etter påske, sier prosjektleder Arild Hegreberg.

Bakgrunn
Riksveg 77 er en ca. 34 km lang mellomriksveg som går fra E6 i Saltdal i vest til svenskegrensa i øst. Den 4 km lange strekningen forbi Tjernfjellet er bratt, smal og svingete, med mangelfulle grøfter og rekkverk. Vegen går på en smal hylle i fjellet, og det er langt og bratt ned til bunnen av Junkerdalsura.
Andelen tunge kjøretøy er 26 %. På vinterstid er vegen ofte stengt på grunn av vogntog som har kjørt seg fast.
Alternative kjøreruter er E10 over Bjørnfjell og E12 over Umbukta.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Siste papirutgave

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle