Co2-avtrykket avgjør veikontrakter

 
Co2-avtrykket avgjør veikontrakterModellbasert planlegging og design er nøkkelen til effektiv prosjektering og gjennomføring av nye veiprosjekter, og rørbransjen må bli med på innovative løsninger, oppfordret prosjektdirektør Magne Ramlo under Rørdagene i Langesund. Fotomontasje: Nye Veier/Odd Borgestrand.
– Den som har det beste Co2-avtrykket vinner kontrakten. Det slo prosjektdirektør i Nye Veier AS, Magne Ramlo, fast under Rørdagene i Langesund i dag. Rørbransjen må forholde seg til en målsetting om 40 prosent reduksjon i Co2-utslippene.

Av Odd Borgestrand

Det handlet om nye og smarte veier, vannveier og overvannshåndtering under andre dag av Rørdagene i Langesund. Rørbransjen har en nøkkelrolle både når det gjelder vedlikehold og nye veiprosjekter.

Magne Ramlo i Nye Veier AS er prosjektdirektør for E-18 utbyggingen fra Langangen til Grimstad. Han tok for seg med selskapets strategi for framtidens motorveier. De neste 20 årene skal selskapet bygge 530 kilometer med fire felts motorveier i fire utbyggingsområder, og rørbransjen vil få store oppdrag dersom de vil bli med på den store miljødugnaden som ligger i prosjektene.

De store besparelsene
består i kortere planleggingsperiode. Tidlig involvering av entreprenører og rådgivere er også viktig for å komme raskt i gang med prosjektene. Kontraktsformen er totalentreprise, der entreprenørene skal prosjektere, bygge, drifte og vedlikeholde veien de neste 20 årene. Inkludert i dette er også gode rørløsninger.

– Vi handler ikke rør på billigsalg, men vil ha det beste materialet for lang levetid og lave vedlikeholdskostnader, sa Ramlo til forsamlingen bestående av blant annet rørprodusenter, entreprenører, rådgivere og grossister.

– Skal veibyggingen løftes videre må vi ha strenge krav i anbudsprosessen. Vi skal velge seriøse og solide samarbeidspartnere. Vi vet at både norske og utenlandske entreprenører kan ha sine «svin på skogen», og disse aktørene skal vi holde oss unna, sa Ramlo videre.

Utslippene fra bygging av infrastruktur skal reduseres med 40 prosent innen 2030. Dette vil påvirke hele verdikjeden. Rørbransjen må også bli med på dette løftet.

– Skal vi nå disse svært ambisiøse målene er vi helt avhengig av et transparent samarbeid om tekniske løsninger og bevisste valg av materialer og materialmengder. Vi må optimalisere masseflytting og terrenginngrep. Vi må elektrifisere anleggsarbeidet og ta i bruk nullutslippsteknologi, fortsatte en engasjert prosjektdirektør.

Nye Veier skal bygge gode veier raskt og smart. Samfunnsoppdraget er å bygge helhetlig og kostnadseffektivt. Derfor benytter Nye Veger BIM-modellen i hele livsløpet for nye vegprosjekter. Modellbasert planlegging og design er nøkkelen til effektiv prosjektering og gjennomføring.

Vegbygging består av mye rør, og rørbransjen må bli med på innovative løsninger, konkluderte prosjektdirektør Magne Ramlo.

 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Siste papirutgave

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle