Arbeidsgiverne vil ha 60-åringene ut

 
Arbeidsgiverne vil ha 60-åringene utIllustrasjonsbilde / Shutterstock
Arbeidsgiverne vil ha eldre arbeidstakere ut, mens regjeringen vil legge til rett for at de skal bli. Uforenelige utgangspunkter ender i konflikt og advokatmat.

Av advokat og partner, Anniken Astrup og advokat Eva Marie Stryker,
Føyen Torkildsen Advokatfirma AS

Vår erfaring som praktiserende arbeidsrettsadvokater, er at arbeidsgivere ofte ikke vil ha arbeidstakere som tipper 60 år, enten at de sies opp som et ledd i en nedbemanning eller på bakgrunn av en individuell oppsigelse. Det inngås en mengde sluttavtaler for å fjerne 60-åringene. Sluttavtalene tar som regel sikte på å sikre arbeidstakeren opp til en alder hvor vedkommende har mulighet til å ta ut en form for pensjon. Men langt fra alltid. Hva skal disse arbeidstakerne gjøre når sluttpakken er oppbrukt og pensjonsalderen fortsatt er en del år unna? Er det sannsynlig at alle de arbeidsgiverne som har betalt dyrt for å fjerne sine 60-åringer, vil ansette en arbeidssøkende over 60 år?

Hvordan skal regjeringens ønske om at alle skal stå lengst mulig i arbeid forenes med at denne gruppen ofte ikke er ønsket arbeidskraft blant Norges arbeidsgivere?

Reglene om aldersgrensene
Arbeidsmiljølovens aldersgrense er nå 72 år. Dette betyr at alle arbeidstakere i utgangspunktet skal kunne stå i arbeid til de når aldersgrensen. Det kan fastsettes lavere særaldersgrenser dersom disse er nødvendige for å oppnå et saklig formål og ikke er uforholdsmessig inngripende.

Det finnes en del slike lovfestede aldersgrenser for ulike yrkesgrupper som for eksempel politiet. Aldersgrensene kan også oppstå ved at arbeidslivets parter selv avtaler en lavere aldersgrense i en tariffavtale eller ved at arbeidsgiveren praktiserer en bedriftsintern aldersgrense. Den nedre grensen for bedriftsintern aldersgrense er nå på 70 år, mot tidligere 67 år. Forutsetningen for at en bedriftsintern aldersgrense på 70 år skal stå seg er at denne er praktisert konsekvent, er kjent blant de ansatte og at arbeidstakerne mottar en tilfredsstillende pensjonsordning.

Reduserte arbeidsprestasjoner som følge av alder, saklig grunn til oppsigelse?
Det er grunn til å reise spørsmål ved om økt aldersgrense i arbeidslivet snarere virker mot sin hensikt og gjør eldre arbeidstakere mindre attraktive stikk i strid med målsettingen om et arbeidsliv hvor eldre står lenger i jobb.

En utfordring i denne aldersgruppen er at enkelte opplever mental eller fysisk svikt som følge av alder. Det kan være at de ikke henger med i den tekniske utviklingen, eller det kan i enkelte tilfelle være en begynnende demens. Spørsmålet blir i hvilken grad arbeidsgiveren må tilrettelegge, og når mangelfulle arbeidsprestasjoner som følge av alderdom kan utgjøre saklig grunn for oppsigelse.

Det klare utgangspunkt er at arbeidstakeren må prestere vesentlig dårligere enn det som er forventet for at det skal kunne utgjøre saklig grunnlag for oppsigelse. Man må imidlertid kunne stille samme krav til ansatte, uansett alder; - man må kunne forvente samme arbeidsprestasjon av en 40-åring som av en 60-åring. Hvis økonomisjefen på 65 år plutselig begynner å slurve litt med tall, skal det ikke mye til før det blir virksomhetskritisk. For en 42-åring vil samme feil fort kunne utgjøre saklig grunn for oppsigelse. Likevel kan det være vanskeligere å si opp 65-åringen, fordi det er flere hensyn å ta. De fleste arbeidsgivere kjenner seg igjen i at man ønsker å ta ekstra hensyn til en eldre arbeidstaker om har arbeidet lenge i virksomheten og som nærmer seg pensjonsalder. Vanskeligheter med å skaffe seg nytt arbeid blir ofte påberopt fra arbeidstakerens side, og vi ser også at domstolene legger dette til grunn i en del saker. Dette kan bli en utfordring når tidsperioden frem til avgang bli betydelig lengre.

Er Norge klar for at alle skal stå i arbeid til 72 år?
Det er vel og bra at alle skal stå lengst mulig i arbeid, men liv og lære henger ikke alltid sammen. Vår erfaring er at de aller fleste arbeidsgivere er opptatt av å sikre verdige avganger for sine eldre arbeidstakere, men en heving av aldersgrensen bidrar ikke nødvendigvis til dette.

En stadig hevning av både lov fastsatte aldersgrense og bedriftsinterne aldersgrenser, vil tvert imot kunne skape vanskelige oppsigelsesprosesser for arbeidsgivere som vil ha eldre arbeidstakere ut. Ikke minst vil dette være svært belastende for de eldre arbeidstakerne som blir ofre for slike prosesser og som dermed ikke kan sies å sikres en verdig avgang fra arbeidslivet.

 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Nytt om navn

Vis alle

  

Siste papirutgave

Prosjektnyheter

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle